Halloj. Tänkte installera Firebird SQL på en linuxburk. Till saken är att jag är mer eller mindre lost på linux efter att ha varit borta från det sen -98. Jag har fått in SuSe och installerat Firebird (dock hängde den sig vid 100%, något som jag sett att den kan göra på SuSe på någon linuxforum). Jag är inloggad Antar att du skriver $-tecknet. Gör inte det. Det finns bara där för att symbolisera "prompten". Aha.. Jag testade utan $ och då fick jag bara "unknown command: gsec" Då finns inte gsec i sökvägen ($PATH). Frågan är var den ligger... Ah, hittade litet information i Firebird QuickStart (http://firebird.sourceforge.net/pdfmanual/Firebird-1.5-QuickStart.pdf): Japp. Den filen har jag och har läst lusen av. Aktuell katalog brukar av säkerhetsskäl inte finnas med i PATH. Du måste därför skriva Herrejävlar. Det var det lilla nesliga ./ som gjorde det.. Tack för hjälpen! :)SuSe eller Redhat och Firebird SQL
som root och försöker sen via konsollen få ingång det hela genom att skriva som det står i manualen
<code>
$gsec -user SYSDBA -pw masterkey
</code>
När jag gör detta blir det dock halt snabbare än kvickt då den säger unknown command -user
vad gör jag för fel?? Någon som har erfarenhet av firebird. Ska jag fimpa SuSen och installera Redhat / Fedora istället? Det står att informationen på pappret gäller just RedHat 9 eller Fedora 2.
M V H
JohannesSv: SuSe eller Redhat och Firebird SQL
Sv:SuSe eller Redhat och Firebird SQL
Sv: SuSe eller Redhat och Firebird SQL
Pröva
/opt/firebird/bin/gsec ...Sv:SuSe eller Redhat och Firebird SQL
Steg för steg hur jag gjort:
i konsollen:
<code>
cd /opt/firebird/bin
</code>
och sen
<code>
gsec -user SYSDBA -pw masterkey
</code>
Och inte ett junk händer. Bara felmeddelandet.
och om jag gör en ls eller dir så visst finns filen där. Inga problemas.Sv: SuSe eller Redhat och Firebird SQL
<code>
./gsec -user SYSDBA -pw masterkey
</code>Sv: SuSe eller Redhat och Firebird SQL