Har blivit ställd inför ett delikat problem, som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Tillhandahöll en gammal laptop (Dell Latitude CP - 166MHz, 64 RAM, 2GB HDD) som var nyformaterad. Önskemålet var att ett nytt operativ skulle installeras, så att datorn kommer på fötter igen. Diskettenheten och CD-ROM:en är monterade i två likadana moduler, som sedan kan sitta - antingen den ena, eller den andra - i ett fack på laptop:ens framsida. Jag kan i setup-menyn inte välja att datorn ska starta från CD-ROM, utan det är bara från diskett eller hårddisk som finns. Borde gå att göra såhär: Tack för ditt svar Johan. Har för mig att det är så här:Installation av operativ med diskett/CD-ROM
Hur ska jag bära mig åt för att installera ett operativ, exempelvis Windows 98/ME/2000 på datorn? Jag är så van att ha tillgång till både CD-ROM och diskettenhet samtidigt. Nu är det antingen eller, och datorn måste startas om när modulen har bytts ut. Kör jag i en startdiskett, för att kunna använda kommandoprompten kan jag själv formatera och använda fdisk, men jag kan därifrån sedan inte byta till en CD, genom att byta modul. Då måste som sagt datorn startas om och den säger att det blir "I/O-error, insert correct disk" etc...
Tack på förhand
GustavSv: Installation av operativ med diskett/CD-ROM
Boota från diskett och formatera hd:n färdigt. Kopiera bootdiskettens innehåll till hd:n och skriv sedan "sys a: c:". Nu borde det gå att boota från hd:n och om du hade en startdiskett med cdrom-stöd kan du komma åt cd:n. Nu borde du kunna installera os:et direkt från cd:n, om inte så kan du kopiera in cd:ns innehåll på hd:n och installera därifrån.
/JohanSv:Installation av operativ med diskett/CD-ROM
När jag kopierat över filerna från bootdisketten (COPY *.* C:\) - så att de 30 filerna även finns direkt på C: - och skriver "sys a: c:" kommer meddelandet "För många parametrar. -c:".
Om jag när jag står i C: skriver "sys c:" står följande:
"Det gick inte att hitta systemfilen i standardplatserna på enhet C:. SYS kan endast användas på C: för att försöka reparera en befintlig installation av Windows. Använd installationsprogrammet för Windows för att göra enhet C: startbar."
När jag istället skriver "sys a:" står följande:
"Du kan endast använda SYS på enhet C: för att försöka reparera startdisken. Använd Startdiskettalternativet i Lägg till/ta bort program om du vill skapa en reparationsstart-diskett."
Filerna som finns på startdisketten finns nu, som sagt, på C:. Om jag startar datorn i detta läge, med filerna kopierade blir resultatet oförändrat mot förut ("Ogiltig systemdiskett. I/O-diskfel. Byt diskett och tryck på valfri tangent"). Jag förstår principen i ditt inlägg att hårddisken blir en motsvarande startdiskett, och således oberende av diskettstationen. Sedan kan man stoppa i och köra från CD-ROM:en istället.
/GustavSv: Installation av operativ med diskett/CD-ROM
Ställ dig i a: och skriv "sys c:".