Hej! Ligger MSDE på samma maskin som klientapplikationen? Det är inte någon brandvägg igång på XP-maskinerna som blockerar MSDE? Klientapplikationer och MSDE ligger på samma dator. Har fått in en rapport till... Kan du pinga localhost? Ett tips kan vara att köra svrnetcn.exe och Enable TCP/IP. Detta behöver inte vara problemmet för dig med det måste man göra för att kunna ansluta med tex SQL Enterprise Manager till en maskin som kör MSDE. svrnetcn har vi koll på, den måste vi "aktivera" och det är verifierat och gjort. Har du testat att ansluta till datornamn eller datorns ip-nummer istället för localhost? Verkar ju inte speciellt logiskt, men kan ju vara värt att testa... Jag vet att jag varit med om något liknande på Win2000 för några år sedan, jag fick ha olika connection-strings (kommer inte ihåg vad som skiljde, datornamn eller autentiseringsmetod kanske...) på min bärbara beroende på om nätverkssladden var i eller inte. Tyvärr är det så att jag inte kan testa själv eftersom jag bara har w2k-maskiner och där är det inget problem. Jag får hela tiden gå på andrahandsuppgifter tyvärr. Men om du kör 127.0.0.1 då (Som Data Source=)Problem med att ansluta till MSDE via TCP/IP på en XP
Vi har ett system (Java) som använder MSDE 2000 A som databas. Vi har nyligen bytt databasdrivrutin från den klassiska JDBC-ODBC bryggan till jtds (Hittas på sourceforge) som ansluter till MSDE via TCP/IP.
Det fungerar för det mesta helt smärtfritt, men har visat sig krångla på en del datorer med Win XP installerat.
Jag har precis instalelrat det smärtfritt på min w2k-dator så jag gissar att felet är XP-baserat.
Är det någon som har några tips?
Har själv inte tillgång till någon dator med XP och kan inte felsöka aktivt.
/Per-ErikSv: Problem med att ansluta till MSDE via TCP/IP på en XP
/JohanSv:Problem med att ansluta till MSDE via TCP/IP på en XP
Brandväggen är jag osäker på. Jag gissar att problemet ligger där, men de som kontaktat mig de tror sig ha koll på den.
/Per-ErikSv: Problem med att ansluta till MSDE via TCP/IP på en XP
--------------------
Har nu fått igång klienten men bara när jag kör den utan koppling till nätverket (måste dra ur nätverkskabeln). När man kör via applikationens server så anges att databasen man använder är //localhost:1433/db.
Så fort jag kopplar in nätverket igen så fungerar inte OLA.
Använder en D link 504G, rauter med 4 portar och inbyggt ADSL modem. Inställt så det innom det interna nätverk inte finns någon brandvägg inkopplad. Utåt via ADSL är brandvägg inkopplad.
--------------------
konstigt är det...
/P-ESv:Problem med att ansluta till MSDE via TCP/IP på en XP
Funkar det om du sätter en fast IP?
/mickeSv: Problem med att ansluta till MSDE via TCP/IP på en XP
/JanneSv:Problem med att ansluta till MSDE via TCP/IP på en XP
Det är med all sannolikhet något XP-brandväggsproblem eftersom det fungerar när nätverkssladden rycks...Sv: Problem med att ansluta till MSDE via TCP/IP på en XP
/JohanSv:Problem med att ansluta till MSDE via TCP/IP på en XP
Det gjorde ingen skillnad om man använde en fast ip-adress, ahr jag fått rapport om.
/-P-ESv: Problem med att ansluta till MSDE via TCP/IP på en XP
/micke