har letat runt ett tag nu efter information om hur jag kan skapa en ramdisk i windows xp. Jag har 2 Gig i ram och tänkte mig att skapa en ramdisk på 1 gig där jag vill kunna styra vissa program att casha där. Jag testade http://www.ramdisk.tk/ på Win XP idag och det verkar fungera. Jag testade dock gratisvarianten som är begränsad till 64MB, men jag antar att betalvarianten fungerar på liknande sätt. Jo den har jag också testat, men det måste finnas ett enklare sätt än att behöva köpa ett program !? Jag har testat RamDisk och det fungerar bra, tror inte att det är så enkelt som att ändra lite i registret och tilldela en enhet, men men... Har inga bra kunskaper i hur man gör det i windows, i *nix är det lättare... Är du helt säker på att du kommer få så mycket bättre prestanda att det motsvarar besvären? Med 2 Gig i minnet lär det det mest frekventa bli "cachat" ganska så snabbt. Jag har en liten applikation där jag använde en ramdisk för jag trodde jag skulla få fantastiska prestanda. När jag sedan körde samma applikation på en annan burk med samma prestanda, men utan ramdisk, kunde jag inte märka någon prestandaskillnad. För att hålla på och labba med diskar och liknade, använd verktyget diskpart i xp (pro kan tilläggas, tror inte den finns i home.) Är commandline huga.. det var ju en spännande app. jag fick rådet att köra en enkel batch-fil enligt gammal känd DOS konfigurering under uppstart, håller på att leta upp mina gamla DOS-böcker och skall testa det. återkommer med resultat...installera ramdrive i windows xp
de flesta tips jag hittat pekar på ett ramdriveprogram som inte längre är aktuell och avsett för NT och win2k Tacksam för utförligt svar.
tommySv: installera ramdrive i windows xp
/JohanSv:installera ramdrive i windows xp
Förmodligen behövs bara lite kreativt författande i Windows register och att tilldela en enhet...
/tommySv: installera ramdrive i windows xp
Det jag har letat efter är om man kunde köra operativet (och då windows) på en ramdrive och sedan köra ifrån det... Borde vara snabbt och bra...Sv: installera ramdrive i windows xp
FimSv:installera ramdrive i windows xp
Sv: installera ramdrive i windows xp
/tommy