Eftersom Home inte har stöd för Domän ( I alla fall kan finns ej rutan för att kunna fylla i) >Finns det något sätt att ansluta en WinXP Home att ansluta till en Domän server Du kan inte bli medlem i domänen, men det är inga problem att komma åt filer eller skrivare på en annan maskin, ange bara användarnamn och lösenord till ett domänkonto när det frågas efter det. Fungerar kanon för mig. Johan: <b>1) Så vitt jag vet så kan dhcp-servern spela dig ett spratt där, dhcp-protokollet tillåter dig om jag inte missminner mig att du skickar med lite allt möjligt i din begäran om ip, däribland vilken domän den tillhör > <b>däribland vilken domän den tillhör</b> Hm... möjligt, vet bara att det finns något domänskräp i dhcp saken ;)anslutning till domän med WinXP Home
Finns det något sätt att ansluta en WinXP Home att ansluta till en Domän server för att komma åt filer eller finns det bara ett sätt att köpa WinXP Pro.
Är datorn inte ansluten till domänet så får den heller inget IP nummer.Sv: anslutning till domän med WinXP Home
Nej, du måste skaffa WinXP Pro...
(Nu finns det säkert nån som har lyckats lösa det på något annat sätt, men Home Edition är gjord för att användas "hemma", ev. i en arbetsgrupp men inte i en domän)Sv: anslutning till domän med WinXP Home
/JohanSv:anslutning till domän med WinXP Home
Hmm två saker popar upp i huvudet
1)
Om man inte är i domänet så får man väll inget IP nummer till den dator (kanske är beroende vad för inställing de har)
2)
Är det typ i kör \\server\endator\katalogSv: anslutning till domän med WinXP Home
Om man inte är i domänet så får man väll inget IP nummer till den dator (kanske är beroende vad för inställing de har)</b>
DHCP-servern bryr sig inte om om klienten är medlem i domänen eller inte i normalfallet, har inte hörtalas om att man kan få den att ta hänsyn till det heller.
<b>2)
Är det typ i kör \\server\endator\katalog</b>
Ja, eller så "browsar" man nätverket. Inga problem att mappa upp en share som en enhet heller.
/JohanSv:anslutning till domän med WinXP Home
Sv: anslutning till domän med WinXP Home
Vilket är DNS-domän och inte Windows-domän som avses.Sv:anslutning till domän med WinXP Home