Nu blir det en hårdtest på vad man kan få hjälp med här. Ok, gör som du hade gjort, dvs stäng av datorn, håll nere F1-tangenten, starta datorn, fortsätt hålla nere F1 tills "Easy Setup menyn" kommer fram. Toppen kanon. Allt du skriver stämmer missade det där med Reset. Verkar som om mitt BIOS inte har stöd för CD Rom.Det står ett frågetecken på hmmm... vet inte vad frågetecknet står för... mmm. så tänker jag också,men jag kommer ju ingen vart för att trolla med tangentbordet. Näää. Nu har jag kommit en bit på väg. Detta Bios stöder inte CD RomIBM ThinkPad BIOS SetUp ?
Jag har fått ärva en IBM ThinkPad 600 av min son.
Den har Linux GNU op som boot.
Nu vill jag via BIOS SetUp fixa till så jag kan komma åt och starta via CD boot
för att kunna formatera HD. DVS CD Rom först.
Har kommit in i SetUp via F1,men jag förstår inte hur jag skall göra sedan.
Mystiska symboler i StartUp list 1 2 3.
Jag vill boota via min Dos CD. Denna CD funkar ok som bootdiskett.Sv: IBM ThinkPad BIOS SetUp ?
Välj <b>Start Up (1 2 3)</b> och två nya ikoner borde då komma fram (Power On och Network)
Välj <b>Power On</b> för vad som skall hända när du "trycker på knappen" (Network är förståss Wake-On-LAN)
Då borde det dyka upp en mängd ikoner som symboliserar de olika enheter du kan välja för startordningen. Klickar du på <b>Reset</b> så "nollställs" startordningen, och sen är det bara att välja fritt från den undre delen av menyn... t ex CDROM, FDD, HDD1 (CD-ROM, Diskett, Hårddiskenhet 1) etc.
Senaste "BIOS - System Program Service Diskette" hittar du här (om du vill ladda in det) http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/DSHY-3VRJPK.html. Instruktioner för hur du gör detta hittar du på samma sida.
Lycka till!Sv:IBM ThinkPad BIOS SetUp ?
Skall ta itu med saken under dagen. Återkommer med FeedBack
"Må ökensanden inte tränga in under din förhud"Sv: IBM ThinkPad BIOS SetUp ?
Start Up plats 3 där det borde vara en CD Rom symbol.
Har jag upfattat frågetecknet rätt (?) ? ;-)
Hur jag än trollar så blir det Linux Mandrake boot.
Det värsta är att min son inte kommer ihåg User och Lösen på just denna ThinkPad
Skulle kunna tänka mig att byta ut CD enheten mot en diskettdriver.
Är det vettigt ?Sv:IBM ThinkPad BIOS SetUp ?
600:an skall ha stöd för uppstart från CD, vad jag vet... kanske du skall prova uppdatera BIOS:et som jag nämnde tidigare..?Sv: IBM ThinkPad BIOS SetUp ?
Linux Mandrake startar men jag kommer inte längre utan User och Lösen.Sv:IBM ThinkPad BIOS SetUp ?
Jag får upp en symbol för diskett när jag ombeds att trycka F1.
Jag har alltså en CD på denna plats.
Tack för hjälpen . Jag lånar en diskettstation för att köra Dos startup.
Jag har lyckats med att placera CD Rom på första alternativ.
Men symbolen blir diskett när jag skall välja F1 på den linjerade
blinkuppmaningen som kommer sist efter din instruktion (Efter Restart)!
Tack jag funderar vidare.
Ps
Problemet är nog att det aldrig funnits någon Dos partition på maskinen
DS