Vet inte om detta är rätt forumdel att lägga detta inlägg. Men jag testar. En långsökt tanke! Har ni pulat något med hårdvaran i datorn? Bytt ut något, tex grafik eller ljudkort? Om så är fallet kanske den nya hårdvaran inte sitter i ordentligt. Glappkontakt! Är datorn gammal? Hej PeterWin XP problem...
Sitter med en bekants bärbara (Acer travelmate 290LCi) dator där Win XP har strulat till sig. Han har fått någon skit i den så den bootar inte upp korrekt. Den går förbi BIOS och WinXP loggan kommer fram sedan stannar den med svart bildskärm. Har försökt att gå in och köra reparationskonsollen men där är det stopp då den frågar efter adminlösenordet. Han har aldrig satt något lösenord för detta och vad jag vet så skall default lösen vara blankt. Men ändå vill den ha ett lösenord som efter tre felaktiga försök blir en omstart för att sedan bara återvända till samma sak.
Det skall även gå att köra en repair installation av XP men detta alternativ kommer inte fram, enbart en fullständig installation. Varför jag envisas med att försöka reparera Win XP är för att det finns data på HD:n som han vill ha kvar. Har försökt att köra program för att återställa adminlösenordet, men det fungerar inte.
Är det någon som har någon idé vad jag kan göra mer. Jag är tom på idéer. Allt jag testat har fungerat på alla andra datorer som krånglat, men inte denna.
Någon som har en idé?Sv: Win XP problem...
Sv: Win XP problem...
Har ni kollat BIOS att alla inställningar och info om datorns hårdvara ser korrekta ut?
Kolla så inte batteriet på moderkortet är slut så BIOS tappat info om datorns hårdvara/inställningar!
Kolla så det inte är en hårdiskkrasch!
Kolla om det minneproblem/krasch! (RAM)
Kolla så grafikkortet hittas!
Är det kanske virus?
Lycka till!Sv:Win XP problem...
Har kollat allt detta redan men hittar inget som skulle vara fel. Förutom att det då skulle kunna vara virus/mask som ligger i burken. Det lutar väl åt att dra med datorn till jobbet imorgon och köra en recovery på hårddisken för att rädda det som skall räddas. Sedan lägger jag in XP på nytt...
Tack för tipsen Peter.
Är det någon annan som har fler tips så skriv gärna.
//