hej! Vilken roll hade Windows servern? Pratar vi DC eller RRAS? Vet ej skillanden mellan DC och RRAS.. Men det handlar om en Windows domän. Nu hittade jag var man byter domän på klienten. Men jag har fortfarande vissa problem, jag har delat ut en katalog på en klientmaskin och vill kunna mappa upp den från andra datorer. Men när jag mappar upp enligt principen "\\datornamn\c$\katalognamn" får jag felmeddelandet att inga inloggningsservrar är tillgängliga. Nu finns ju ingen server längre utan bara en router. Vad göra!? > <b>Men det handlar om en Windows domän.</b> Ok,det låter inget vidare. Men jag har fått rådet på flera håll att vi endast behöver en router! Det är inga avacerade behov vi har, endast internetåtkomst och att kunna dela någon mapp från en pc som alla skall komma åt samt dela skrivare. Borde inte det gå att lösa med endast en router? Internetåtkomst har vi på alla maskinerna, saknar endast möjligheten att dela resurserna inuläget. > <b>endast internetåtkomst och att kunna dela någon mapp från en pc som alla skall komma åt samt dela skrivare. Borde inte det gå att lösa med endast en router?</b> Det låter bättre! Puh.. har varit en svettig helg med tio timmars jobb både lördag-söndag med detta, men då tror jag snart jag är i hamn. Tack för hjälpen! > <b>Puh.. har varit en svettig helg med tio timmars jobb både lördag-söndag med detta, men då tror jag snart jag är i hamn.</b>byta domän på windowsklient
Jag har bytt ut en windows 2000-server mot en router och tilldelat routern ett annat domännamn än vad windows hade. Hur får jag klienterna medvetna om det nya domännamnet? Hittar inget i kontrollpanelen/användare på klienterna. Klienterna kör Win 2000.
mvh
Henrik
Sv: byta domän på windowsklient
Vad för domänan pratar vi om? Windows domän eller Internet domän?Sv:byta domän på windowsklient
/henrikSv: byta domän på windowsklient
Då har du gjort fel som försökt att ersätta en Domänkontrollant (server) med en router. Det är två helt skilda saker. Ungefär som att jämföra en cykel med en pannkaka. Ställ tillbaks servern.Sv:byta domän på windowsklient
Borde det inte gå att lösa detta med en workgroup?Sv: byta domän på windowsklient
Jodå, det går alldeles utmärkt, men det var inte vad du skrev i din första fråga. Gör alla dina PC medlemmar i samma workgroup och skippa domän så är du hemma.Sv:byta domän på windowsklient
/henrikSv: byta domän på windowsklient
20 timmar helgövertid för att ersätta en domänkontrollant med en router? Du borde fundera på att plocka in en konsult näst gång. Låter som ett max 4 timmars jobb.
> <b>Tack för hjälpen!</b>
Ingen fara.