Hur gör man för att få nätverksskrivare att funka i en workgroup? Någon som har erfarenhet av detta? Är det nätverksskrivare (skrivare med nätverkskort alltså)? I sådana fall är det bara att följa installationsanvisningen för skrivaren på datorerna. Vanligtvis brukar man installera drivrutinen och ange att det är en nätverksskrivare, sedan skriver man bara namn/ip-nummer på skrivaren. Det är nätverksskrivare, ingen av dem har uttag för paralellportskabel utan endast anslutning för nätverkskabel. Då antar jag att de har statiska ip-adresser. Kolla i skrivarnas manual, där står standardadressen. Oftast kan man se den via panelen på skrivaren också. Ok, nu såg jag att den ena var inställd med en statisk ip-adress. Övriga klienter (pc)i nätverket har dynamisk ip, och routern fungerar som dhcp-server. Kan jag få skrivaren att fungera med statisk ip i den miljön? Eller skall den ha dynamisk ip också? Inget problem att köra med statisk ip, bara adressen ligger i samma nät. Ok. Nu har jag fått igång den ena skrivaren, bara en kvar.. :-) Se en annan tråd. Skrivarna SKA ha fasta adresser om du inte har någon server i nätet som kan sköta namnupplösning. Passa dig också för att köra på namnet, använd adressen för att inte riskera problem med namnupplösning.Hur gör man för att få nätverksskrivare att funka i en workgroup?
Det finns ingen server, utan bara två windows-pc (Win XP) och två skrivare, som alla är anslutna till en och samma router.
Måste drivrutiner för skrivarna installeras på alla datorer som vill kunna använda skrivarna, eller kan jag använda en pc som skrivarserver? Hur löser man rättigheterna?
mvh
HenrikSv: Hur gör man för att få nätverksskrivare att funka i en workgroup?
/JohanSv:Hur gör man för att få nätverksskrivare att funka i en workgroup?
Hur hittar jag deras ip-adress? Jag kan inte se dem i routerns lista över dhcp-klienter i nätverket.Sv: Hur gör man för att få nätverksskrivare att funka i en workgroup?
Sv: Hur gör man för att få nätverksskrivare att funka i en workgroup?
Tack för hjälpen!
/henrik Sv: Hur gör man för att få nätverksskrivare att funka i en workgroup?
Mvh
Rickard