Har ett antal sas-program, ca 300 st, som använder windows funktionalitet (api:er, sökvägar på c:\<folder> notation etc). Då detta inte är några problem att skriva om för unix, så finns det ett annat orosmoln på himmlen. Programmen använder sig av dcom automatisering. dcom på unix, arkitekturfråga
Program 1 går tillexempel ut och ropar på en vb-dll, som anropar word eller excel eller ngt annat.
Hur angriper jag detta problemet då vi skall byta till unix miljö?
Vi skall inte byta direkt plattform, windows skall vara kvar, men sas kommer att köras på unix miljö (som man loggar in på via något x program) och word kommer köras på windows, men på en terminalserver. Jag måste alltså hitta ett sätt att automatisera sas (unix, via x) till word, excel mfl (windows, via terminal server).
Har tänkt mig följande:
min lokala windows pc loggar in via X (exempelvis exceed) till unix. därifrån laddar jag ner (mha sas) det worddokumentet jag skall automatisera (jobba med) till unixen. sen öppnar jag dokumentet i staroffice, via unix (inifrån sas) och gör vad jag nu skall med det (därför undrar jag om staroffice har ett automatiserbart vba liknande språk). sedan sparar jag filen, och via sas på unix så loggar jag in på terminalserver och laddar upp dokumentet igen, till den centrala wordservern som går på windows terminal server.
finns några intelligenta sätt att angripa problemet, iså fall med vilka verktyg?
för jag antar att inte finns någon unixlösning som stödjer dcom med windows dll:er rakt av ;)