Hej! Just om Linux kan jag ingenting så vilket filsystem du ska använda där vet jag inte. Men när du tex installerar Windows så väljer du att skapa en partition under installationen och då kan du välja FAT32 och NTFS. Ska du kunna komma åt Windows-filerna från Linux så antar jag att FAT32 är att rekommendera, men ska du bara köra operativsystemen helt oberoende av varandra så skulle jag definitivt välja NTFS. Sen skapar du en partition som är kompatibel med Linux och exakt vad det ska vara vet jag som sagt inte. Men Linux borde väl ha nån liknande skapa-partition-funktion i installationen?Filsystem?
Jag har en kompis som blev sugen på linux när jag visade honom Knoppix. Vi har ännu inte installerat det till hårddisken, men funderar på att göra det.
Saken är så här. Han har en extern hårddisk på 160GB. Hur gör man för att den ska fungera både under windows och linux?
Man måste väl använde fat32? I windows går det tydligen inte att formatera det till fat., bara NTFS. Men när jag skapade en partition, ca 30GB gick det att välja fat32. Det måste väl gå att göra på ett smidigare sätt. Det är ju lite jobbigt att få 5-6 nya partitioner när man pluggar i disken.
Hur ska jag göra?
/ErikSv: Filsystem?
Thomas