Har fortfarande inte lyckas lösa detta problem. Eftersom sökvägen på din F: är lagrade som C: tror jag inte du kan lösa det med att ändra Boot.ini. Näää Näää nu har du missuppfattat frågeställningen. Stoppa i alla hårddiskar och installera först Windows ME på den disk den redan ligger på. Välj att installera över, inte nyinstallation, då bör alla program fungera som tidigare utan krångel. Så här skapar du ett system för flervalsstart med Windows XP och MS-DOS, Windows 95, Windows 98 eller Windows ME Tack Larry förstår din förvirring, men det var inte jag som ställde till den. Som du själv säger: Tack min vänn, helt underbart att läsa någon som förstår mig. Här kan du få ett program som fixar det åt dig. <b>Denna eviga boot.ini fråga
Min boot.ini ser ut så här.
<b>[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect</b>
Jag har sedan ytterligare en HD F: som har ett fungerand minimal XP Home Windows
Den använder jag bara till videoredigering.
Den funkar Ua om jag kopplar bara den som Master.
Jag skulle vilja lägga till en rad i boot.ini som gör att jag får välja vid start.
Som jag har det nu får jag koppla loss C: D: E: HD:en (tre partioner) och koppla
in nämnda F : som då blir C:
Hur skulle man kunna skriva i boot.ini för att få två val vid start ?
Har gjort det en gång med XP och Me som funkade bra men två XP verkar kört.Sv: Denna eviga boot.ini fråga
Man skall kunna installera flera windows. Så om du låter det vara som det är och instalerar om den minimal windows på F:. Utan att koppla om hårdiskarna. Då kommer installationsprogramet att upptatera boot.ini. Och sökvägarna på F: bör vara F:.
Tänk på att göra backup på allt. Då det annars finns risk att information kan gå förlorad.Sv:Denna eviga boot.ini fråga
Det finns 2 HD vid normalstart får den beteckning F :
Om jag kopplar bort (fysiskt) den som boot:ar normalt och
kopplar nämnda F: där så blir den klart C: eftersom det bara finns den.
Nu vill jag kunna välja vilken som skall boot:a
Antinge den normala C : eller F: som båda har sina boot.ini och XP Windows
Det kallas DualBoot det jag är ute efter.Sv: Denna eviga boot.ini fråga
Installera sedan Windows XP på den disk som den redan ligger på och välj även där att installera över, inte nyinstallation.
När du har gjort det så bör Windows själv ha fixat till din boot.ini så att den stämmer. För att ändra vilket Windows som ska starta som standard (och även hur lång tid du ska ha på dig att välja) så går du in i Windows XP och väljer Egenskaper på Den här datorn - Avancerat - Start och återställning - Inställningar.
Edit: Nu såg jag att det gällde två Windows XP men det borde fungera med samma princip. Om inte att så kan du studera hur boot.ini ser ut efter varje installation och sen kopiera in så att båda "multi(x)disk(x)rdisk(x)partition(x)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect" finns med under "[operating systems]".
Edit igen: Jag är lite osäker på vad du egentligen vill ha reda på eftersom Andreas svarade ungefär lika som mig.
ThomasSv: Denna eviga boot.ini fråga
Obs! Du kan bara installera en enda instans av Windows 95, Windows 98 eller Windows ME i en konfiguration för flervalsstart. Du kan inte konfigurera en dator för flervalsstart av Windows 95,
Windows 98 eller Windows ME, eftersom samma startfil används på alla dessa plattformar. Du kan till exempel använda Windows 95, Windows 2000 och Windows XP, men inte Windows 95, Windows 98 och Windows XP.
Du måste installera Windows XP efter MS-DOS, Windows 95, Windows 98 eller Windows ME för
att förhindra att dessa operativsystem skriver över startsektorn och startfilerna i Windows XP.
<code>
1. Kontrollera att hårddisken är formaterad med korrekt filsystem.
2. Installera de olika operativsystemen på olika volymer i följande ordning:
MS-DOS, sedan Windows 95, Windows 98 eller Windows ME och sedan Windows XP.
3. Gör något av följande:
• Om du vill ha ett system för flervalsstart med MS-DOS,
Windows 95, Windows 98 eller Windows ME tillsammans med Windows XP, installerar du
MS-DOS, Windows 95, Windows 98 eller Windows ME och sedan Windows XP.
• Om du vill ha ett system för flervalsstart med Windows 95, Windows 98 eller Windows ME,
tillsammans med Windows XP, bör du installera Windows 95, Windows 98 eller Windows ME
och sedan Windows XP.
Installera varje operativsystem enligt standardproceduren.</code>
och detta enl M$ på sidan:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fisapi%2Fgomscom%2Easp%3Ftarget%3D%2Fsverige%2Fsupport%2Fxmlkb%2Fsv306%2F5%2F59%2Easp&LN=SV
*/Larry
Edit: Som sagt - klippt och skuret från M$ Sv:Denna eviga boot.ini fråga
Har läst ditt inlägg noga och tror mig förstå vad du menar.
Har läst mitt första inlägg noga och där förklarade jag klockrent.
TackSv: Denna eviga boot.ini fråga
<code>- >> ...Larry förstår din förvirring...!!->></code>
- multi(0) = Ska vara (0) för IDE och det har du väl troligast men det framgick ej av frågan !!
- disk(0) = Vilken hdd vid SCSI
- rdisk(0) = IDE kanal# - 0 eller 1
- partition(1) = Aktiv partition som os ligger på - 1 om hdd är 1 partition annars 2, 3 eller 4 !!
så din boot.ini torde väl se ut som följer för att funka:
[boot loader]
timeout=30
<code>( sätt -1 för att dissa timern)</code>
<code>(default os som laddas när timern är out! - i detta fall The Fat Version)</code>
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="M$Win XP Fat Version" /fastdetect
<code>(om nu detta os finns på hdd på IDE# 0 och första partitionen)</code>
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="M$Win XP Small Version." /fastdetect
<code>(om nu detta os finns på hdd på IDE# 1 och första partitionen)</code>
Eller om du är xtra lat kan du köra bootcfg /rebuild i Recovery Console och svara på frågor för att
lägga till din nerbantade xp version i boot.ini
"Man kan inte vara nykter jämt! "
Och för att du inte ska missförstå igen så kommer hela filen här:
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="M$Win XP Fat Version" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="M$Win XP Small Version." /fastdetectSv:Denna eviga boot.ini fråga
<b>Eller om du är xtra lat kan du köra bootcfg /rebuild i Recovery Console
och svara på frågor för att lägga till din nerbantade xp version i boot.ini</b>
Det trixet har jag testat.Funkar inte på min fabriksinstallerade XP Home
Har kollat på CD:en den filen finns inte.Man skulle kunna trycka " R " vid ett visst läge
Inte fae.. får jag det att funka.
Ha det och åter Tack att det finns folk som kan läsa och förstå en fråga ;-) Sv: Denna eviga boot.ini fråga
http://freepctech.com/pc/001/dual_boot_guide.shtml
Långt ner på sidan. Sv: Denna eviga boot.ini fråga
Det finns 2 HD vid normalstart får den beteckning F :
Om jag kopplar bort (fysiskt) den som boot:ar normalt och
kopplar nämnda F: där så blir den klart C: eftersom det bara finns den.
</b>
Det är ju det jag säger. Eftersom din F: enhet är installerad som C:, installerad när den andra hårdisken är fysiskt borttagen. Kommer du få problem om du försöker boota den partitionen med den andra hårddisken fysikst närvarande. Då den kommer hete F: istället för C:.
Bios läser in bootloadern från första hårdisken. Så därför har bara Boot.ini betydelse på denna disken när båda hårdiskarna är närvarande.