Vilka olika versioner av Windows finns det för bärbara enheter och vad är det för skillnad på dom? Ja, och även mobiler. De bestämde sig för nåt år sen att döpa om Pocket PC till Windows Mobile. Men i Visual Studio 2005 så kan jag välja att skapa "Windows Mobile 5.0 Pocket PC"- och "Windows Mobile 5.0 Smartphone"-projekt men även "Windows CE 5.0"-projekt. "Windows CE 5.0"-projekt är för såna enheter som kör den rena versionen av CE. Dvs utan "Pocket PC-skalet". Ok. Hur är versionerna kompatibla med varandra? Kan man köra "Windows CE 5.0"-program i Windows Mobile 5 och vice versa? <b>Kan man köra "Windows CE 5.0"-program i Windows Mobile 5 och vice versa?</b> Ok, nu har jag nog fått grepp om det här. <b>Behöver man bry sig om dom som är äldre än WM2003?</b>"Bärbara Windows"?
ThomasSv:"Bärbara Windows"?
Tex, finns "Pocket PC 2003" eller heter det egentligen "Windows CE 2003 för Pocket PC"? Om det finns "Pocket PC 2003", vad är då "Windows CE"?
Smartphones (dvs mobiler som ser ut som vanliga mobiler, med Windows) innan version 2003 verkar heta "Microsoft Smartphones 2002". Men dom två senaste versionerna heter "Windows Mobile 2003/SE för Smartphones" och "Windows Mobile 5 för Smartphones", så det korrekta namnet för 2002-versionen kanske är "Windows Mobile 2002 för Smartphones"?
Jag vill alltså veta hur många olika Windows-versioner för mobila enheter det finns och vilka som egentligen är samma.
Edit:
Dom jag är säker på är dom här:
Windows Mobile 2003 (även Second Edition) för Smartphones
Windows Mobile 2003 (även Second Edition) för Pocket PC
Windows Mobile 5 för Smartphones
Windows Mobile 5 för Pocket PC
ThomasSv: "Bärbara Windows"?
Windows CE är själva operativsytemet som ligger i grunden för alla versionerna.
T.ex. så använder 2002:an WinCE 3.0, 2003:an WinCE 4.20, 2003 SE WinCE 4.21 och Windows Mobile 5.0 använder WinCE 5.0.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_MobileSv:"Bärbara Windows"?
"Windows Mobile 5.0"-projekten ser ut som väntat, dvs med Pocket PC- respektive Smartphone-utseende, medans "Windows CE 5.0"-projektet ser typ ut som ett vanligt Windows-program med Windows 3.11-utseende.
Vilka enheter använder sig av Windows CE 5.0 som inte är Windows Mobile 5?
De är ovanliga vad jag vet.
Finns en del inbyggda system och så som använder det.Sv:"Bärbara Windows"?
Nja, inte direkt. Fönsterstorlekar etc fungerar ju annorlunda.
Se: http://www.1-script.com/forums/Re-Code-Protability-across-Windows-CE-versus-Windows-Mobile-article860-23.htm
Men det är ganska lätt i VS2005 att ändra sitt projekt till en annan plattform. Högerklicka på projektet i "Solution Explorer" och välj "Change Target Platform". Några ändringar krävs inte om det är mellan WM2003 och WM5. Bara att kompilera.
På http://www.pocketpcfaq.com/wce/versions.htm hittar du fullständig historia!Sv:"Bärbara Windows"?
Vilka plattformar används idag? Behöver man bry sig om dom som är äldre än WM2003?
Enligt min mening; nej.
Många enheter som säljs idag har WM2003, så det måste man tänka på.