Hej! Är själv inte speciellt insatt i Ubuntu, men är det något som betraktas som standard är det väl GCC? Ubuntu brukar vara litet dålig på att installera GCC och andra kompileringsverktyg. För att installera GCC, använd den vanliga pakethanteraren som medföljer Ubuntu. Där är det bara att markera vad man vill installera och så hämtas nödvändiga paket och installeras. Om du vill kompilera själv så finns det ett paket som heter build-essential. Jag gissar att det är den du letar efter Varken Apache eller GCC går att installera med pakethanteraren i ubuntu. Jag kan i alla fall inte det. <b>Varken Apache eller GCC går att installera med pakethanteraren i ubuntu.</b> Efter en lång tids letande fan jag programmet Synapptic. Där fanns många paket att installera. Bland annat GCC 4 och Apache 2. Men det var dåligt att gcc inte var installerat från första början.GCC i ubuntu linux
Jag har precis instalerat ubuntu linux 5.10. Och sedan hade jag tänkt att instalera Apache 2. Men när jag skulle konfigurera apache så fick jag följande medelande:
configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH
Som jag förstår av texten kan den inte hitta någon C-kompilator. Är det så att det inte finns någon c-kompilator förinstalerad i ubuntu linux eller kan den helt enkelt inte finna den?Sv: GCC i ubuntu linux
Den finns nog bara inte i din path, som det står.Sv: GCC i ubuntu linux
Men behöver du verkligen kompilera Apache? Går det inte att installera via ovan nämnda pakethanterare?Sv: GCC i ubuntu linux
//LoffeSv:GCC i ubuntu linux
Sv: GCC i ubuntu linux
nu har jag iofs noll-koll på just ubuntu, men är VÄLDIGT förvånad om ovanstående stämmer...Sv:GCC i ubuntu linux