Igår bestämde jag mig för att installera om en av mina burkar och satt kanske 2-3 timmar och fixade så att allt fungerade perfekt, alla drivrutiner och program som jag ville ha samt backup av det som behövdes.. Nu är jag inte riktigt med? .... Du plockade alltså över ALLT från din gamla disk till din nya, och installerade över windowskatalogen, eller? Jag har löst problemet med en ominstallation, jag HATAR windows värdelösa recovery (repair) uppstart, > skit bakom spakarna förmodligen, :) Riktigt så mycket skit bakom spakarna är det inte :) Installationsproblem . Windows XP
det jag inte tänkt på va att jag tidigare hade windows installerat på en annan hårddisk, så det jag gjorde först va att flytta allt till min stora hårddisk, typ backup och sånt.
sen installerade jag windows på den nya disken och raderade/formaterade den gamla installationen av windows.
sen som ni kanske förstår så bootade inte datorn korrekt :) den hittar då ingen windowsinstallation att boota på, även fast den ligger på C:\Windows
visst tänkte jag, det är ju mitt eget fel eftersom jag tagit bort boot.ini.
jag slänger i windowsskivan och kör en repair,
kollar runt där lite och kör en bootcfg /scan
den visar den windowsinstallation som ligger på C:\windows
kanon tänker jag.. kör bootcfg /rebuild och ska lägga till den..
Då får jag felet..
"Total identified windows installs: 1"
[1] C:\windows
add installation to boot list? (yes/no/all) jag väljer yes.
enter load identifier: Windows XP pro
enter OS load options: /fastdetect
detta är ju korrekt gjort av mig då :)
sen kommer felet
den hivar ur sig... ERROR : FAILED TO ADD THE SELECTED BOOT ENTRY TO THE BOOT LIST
min gissning, är att boot.ini inte ens finns? och det är där denna info ska skrivas in?
hur skapar jag filen boot.ini i c:\ med dom kommandon som finns?..
sen för att vara extra krånglig så har jag ingen diskettstation :DSv: Installationsproblem . Windows XP
Att den inte hittar någon windowskatalog kan bero på att bygligen på diskarna är fel. Din nya disk kan va byglad som slave och din gamla som master. Det troliga är dock att dom står som cable select och din gamla disk sitter först på kabeln.
Du får gärna klargöra vad du har gjort... För jag förstår faktiskt inte :)
Mvh
ChristofferSv:Installationsproblem . Windows XP
jag kan förklara lite..
C:\ old install (windows xp)
D:\ 300gb ny disk
jag ville alltså ha d: som OS-disk (nyare och snabbare disk)
så jag formaterade C:\ och tog bort partitionen och fixade backup och allt sånt,
installerade sedan XP på D:\ och (fixade så den blev C: i windows installationen)
windows installeras klart och jag börjar flytta över all mail och sånt från backup, sen efter omstarten då får jag NTLDR saknas?,
detta förstår inte jag eftersom jag dels formaterat os-disken innan och installerat nytt os på annan disk och inget gnäll när jag första gången bootade.
jaha tänkte jag, kan jag antingen byta bootup-disken i bios som den ska boota ifrån men den va rätt .
så jag kollade byglingen och allt rätt där,
tillslut kollar jag att köra installationen igen, och gå in på repair-läget,
visst... den hittar en nyinstallerad XP på C:\ och jag försöker bootcfg och fixmbr eller vad dom nu heter men inget fungerar, klagar på att den inte kan uppdatera bootlistan,
då blir jag lite less och börjar felsöka lite vad felet kan vara, tänkte först att bootcfg måste ju skriva denna info till boot.ini??? som bör ligga under C:\ där ligger ingen sådan fil på min dator,
den är ju systemfile och dold men detta ska visas med en vanlig dir.
tillslut blev jag så less att jag installerade allt på nytt, och det fungerarde felfritt. enda jag gjorde va att formatera C:\ och installera på C:\ igen..
skit bakom spakarna förmodligen, :)Sv: Installationsproblem . Windows XP
Antagligen ;)
Fråga: Sitter din "D:"-disk som första disk? Den första blir nämligen motsvarande C:/hårddisk 0/whatever, och då kan saker bli konstigt om du manuellt försöker ändra. Du skulle, om du vill ha "D:"-disken som C:, sett till att den var den första disken (antagligen byta plats med andra disken) innan installationenSv:Installationsproblem . Windows XP
jag bytte och fixade allt detta innan, dvs primary master = 300gb och secondary master gamla os-disken :)
så riktigt så klantig va jag inte :) men någon lösning har jag ju inte på vad felet va, ominstallation fixade det...