Halloj! Någon extra drivrutin för SATA har jag aldrig behövt, men jag kan tänka mig att det kan komma att behövas om man har ett extra kontrollerkort och det är dessa drivrutiner som kan komma att behövas under installationen för att windows ska kunna hitta diskarna. Sitter disken direkt på moderkortet och BIOS hittar den så borde det inte vara några som helst problem. Nej, lite så tänkte jag med. Det enda som är problem för mig är att jag måste koppla bort alla diskar förutom EN när jag installerar på SATA-diskar. Finns det tre SATA-diskar i burken så blir den jätteledsen och fattar inte alls att man kan formatera/partitionera den specifika disken man installerar på.SATA i Windows XP
Sitter här med en liten fundering.
Jag har Windows XP SP2 installerat. Har även en liten låda från Microsoft med min
Windows XP SP2 Retail (inte OEM-licens) i bokhyllan. Såg idag på en sajt att någon
hade Windows XP SP2 med SATA-drivrutiner. Det har inte jag. Så nu undrar jag, vad
ska det vara bra för? Är det någon speciell mening med dessa, gör de något speciellt
för mig som har 3st SATA enheter i datorn eller är det bara kosmetika, eller för RAID
eller liknande?
Någon sa mig att när jag installerar Windows från scratch så behöver jag SATA-drivrutiner.
Det behövdes inte eftersom jag ändå kunde installera, även om windows installern verkade
lite tvivlande till att mina SATA-diskar verkligen var hårddiskar. Och sen när man tittar i
installationen så behöver man ju dessa drivrutiner på diskett. Men vem f*n använder diskett
2006? Jag har inte ens en diskettenhet i datorn, den försvann under 2003 års stora ombyggnation
av datorn och har inte marscherat tillbaks sen dess.
Så frågorna, kort o gott är.
* SATA-drivrutiner eller ej?
* Om svaret är ja, så hur fanken gör man då för att slipstreama dem i en installation?
Jag har en Windows XP - skiva och en installation av dito som behöver installeras om.
* Även om jag misstänker att det är en dum fråga men kan man ladda ner en installation av Windows XP
SP2 med SATA-drivrutinerna slipstreamade och använda sin egen licensnyckel vid installationen?Sv: SATA i Windows XP
Sv:SATA i Windows XP