Varje gång jag startar datorn och Windows XP så kommer det upp ett fönster typ utforskaren. Kolla i registret om du inte har någon sträng som börjar med c:\Program Files och som inte är infnuttad. Hej Tackar för hjälpen. Löste problemet.Ej önskad programstart
Där visas c:\Program utan att jag själv gjort något för att välja det.
Hur gör jag för att ta bort starten av detta fönstret?
Finns inget sådant i valet för Autostart (som man hittar via knappen "Start")
mvh RolandSv: Ej önskad programstart
Vill minnas att det var ett problem i win98, kan tänka mig att det är samma i XP.
//Anna-KarinSv: Ej önskad programstart
Jag har hittat en text jag hade sparad eftersom jag själv råkade ut för det där problemet för några år sedan:
"Att programmappen öppnas beror på lite språkförbistring i Windows. Ett program som har en autostartfunktion har installerats i Program Files istället för program. Av någon anledning läser Windows bara de första 8 tecknen i pathen i det här läget och Program öppnas –felaktigt.
Hur löser man detta?
Förebyggande:
Se till att alltid ändra installationshänvisningen från Program Files till Program.
När det redan har hänt:
Öppna Register Editorn (Skriv regedit i kör). Gå in under: HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion och kolla sedan igenom Run, RunOnce, RunOnceEx, RunServices samt RunServicesOnce. I någon av dessa finns det en nyckel (eller flera) som börjar med Program Files/blabla/blabla. Ändra dessa till Progra~1, starta om datorn och du ska se att problemet är löst."
/ PerSv:Ej önskad programstart
Däremot dök det upp lite nytt som döljts i felet som fanns i forma av drivrutiner till grafikkort (ASUS) och något annat som jag får gräva mer i nu till helgen.
Alltså en bra öppning för att få ordning på strulet.
Åtekommer nog i ny tråd om jag inte löser de andra problemen.
mvh Roland