Kan man göra en tjänst eller något sådant som stänger av en dator efter en tid man inte har använt den. Finns några verktyg för det... bl a ExitWin m fl... Problemet är med rättigheter eller något sådant. ja, ett konto med administratörsrättigheter måste ju göra schemaläggningen... går ju ev att lösa med "RunAs"... eller annars springer du runt på alla klienter och gör schemaläggningen inloggad som administratör... schemaläggning går ju inte heller för den ska bara stängas av när datorn har varit inaktiv i 30 minuter. Går visst =) Fint ;)Stänga av datorn
Har fått det att fungerar genom att bygga en skärmsläckare MEN den fungerar inte vid inloggningsfasen.
Eftersom eleverna loggar ut så står den på länge och under nätterna så om det går att få den automatiskt stänga ner sig efter 30 min när ingen har använt datorn under tiden skulle vara perfekt.Sv: Stänga av datorn
Annars går det ju att göra ett eget... du har shutdown kommandot som kan schemaläggas... Sv:Stänga av datorn
Har testat flera olika sätt i VB programmet, samma sak att inget händer.Sv: Stänga av datorn
schedule.cmd (60 min inaktiv tid)
<code>
schtasks /create /ru system /sc onidle /i 60 /tn ShutDownOnIdle /tr "shutdown -s -t 00 -f"
</code>Sv:Stänga av datorn
Om nu någon elev jobbar över eller kvällskurs så vill jag ju inte att den ska stängas av mitt under deras arbete :)Sv: Stänga av datorn
Vad tror du följande betyder?
<code>
... /sc onidle /i 60 ...
</code>Ändra bara 60 till 30...Sv: Stänga av datorn
Testade just själv... och märkte att det verkar funka t.o.m om man gör så här :
<code>
Start -> Kör...
schtasks /create /ru system /sc onidle /i 30 /tn ShutDownOnIdle /tr "shutdown -s -t 00 -f"
</code>
...
(ändrar ovan)