Finns det nån typ av guide/lista där man kan se hur man ska göra program som fungerar bra i Vista? Kolla om det inte finns någon designpattern för det, se www.microsoft.com/practices Tja, en kort sammanfattning är väl att <b>programmet normalt INTE körs som administrator..</b> (och skall det inte heller).. Härav följer att du inte ska ha filer som programmet ändrar på under "Program Files" (typ nån databas eller whatever..) utan i nån katalog som är skrivbar för vanliga dödliga.. I registret ska du inte heller skriva till HKLM... Jag har läst lite på sidan och du verkar ha rätt. Det är egentligen det som har varit grundregeln länge, att programmet ska kunna köras som en begränsad användare och att allt ska sparas i användarens egna kataloger. <b>Jag har läst lite på sidan och du verkar ha rätt. Det är egentligen det som har varit grundregeln länge, att programmet ska kunna köras som en begränsad användare och att allt ska sparas i användarens egna kataloger.</b>Program för Vista
ThomasSv: Program för Vista
Sv: Program för Vista
Här tycks vara nån längre "harang" http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa480150.aspxSv:Program för Vista
Dock har jag lite problem med (som jag har frågat om i [Avinstallering]). Hur gör man för att smidigt kunna få bort alla användares data vid en avinstallation?
ThomasSv: Program för Vista
Jo, men har alla program följt det? ..skillnaden nu är att Windows "börjat slåss" tillbaka, ifall du inte följer det.. :)
<b>Hur gör man för att smidigt kunna få bort alla användares data vid en avinstallation?</b>
Ja du, är inte helt på det klara med det, men är rädd att det inte finns nåt smidigt sätt..