Hej Det du kan göra är att överta äganderätten till filerna du vill komma åt på den gamla disken. Är problemet löst? (Sätt tråden som löst i så fall...) Hej igen! åh... tänkte inte på att det var Home Edition det handlade om. Hade du loggat in som Administratör i felsäkert läge hade ovanstående funkat på Home Edition med... Nekad åtkomst på hd via USB-adapter
Jag har en hd från en (fö död) laptop som jag köpt en usb-adapter till. Kan koppla hd:n externt till min stationära dator och ser alla filer utom under min användarprofil.
Problemet är då att jag är nekad åtkomsten till filerna som finns under Dokumets and Settings/min användarprofil.
Har ingen egen annan laptop att starta disken på för att kunna logga på som vanligt. Finns det något sätt att "logga på" min externa disk via min staionära dator? Bägge är har XP home sp 2 på stationära och sp 1 på laptop-disken.
HoppfullSv: Nekad åtkomst på hd via USB-adapter
Följande förutsätter att du har administratörsrättigheter på datorn.
<info>
Öppna Utforskaren, välj Verktyg -> Mappalternativ -> Visa
Ta bort krysset för "Använd förenklad fildelning". Klicka på OK
Högerklicka på mappen "Documents and Settings" på gamla disken.
Välj Egenskaper -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare
Markera ditt namn (eller Administratörer) i listan, kryssa för "Ersätt ägare av underbehållare och objekt", klicka på OK.
</info>
Nu borde du komma åt filerna.Sv: Nekad åtkomst på hd via USB-adapter
Teoretiskt sett så går det att starta upp din stationära dator genom att använda installationen på disken från laptop:en, men pga Microsofts sätt att kolla så att installationen sitter i samma maskin ("The 7 yes'") så kan det vara ganska bökigt... speciellt när du inte får igång den i laptop:en.
Det man brukar göra är att ställa tillbaka drivrutinerna för IDE-kontrollern till Microsofts egna (istället för de drivrutiner som följer med det chipset som sitter på moderkortet)... då brukar det funka att starta upp en annan installation i ett nytt system. Att ställa tillbaka dom från Windows-läge är ganska enkelt (via enhetshanteraren)... det är lite svårare via recovery console (som du hittar på XP-skivan)
...och naturligtvis måste man ställa om i BIOS att den försöker boota på USB innan den försöker boota på HDD.
Hur som helst... mitt förra tips är betydligt enklare... ;)Sv:Nekad åtkomst på hd via USB-adapter
Var tvungen att låna en XP Pro dator (därav dröjsmålet med svar) för att kunna använda den första lösningen som då fungerade. Home har inte de alternativen.
Tackar så mycket för hjälpen, nu kommer vi åt filerna igen!Sv: Nekad åtkomst på hd via USB-adapter