Hur gör ni när flera användare på samma dator använder era program? Var sparar ni inställningarna för varje användare och hur får ni bort allt vid en avinstallation? Och slutligen, vad använder ni för program för att skapa installationen/avinstallationen? angående inställningar, jag skulle antagligen låta dom vara kvar.. av två orsaker, det är inte värt besväret att få det att funka korrekt, samt det är inte helt självklart att användaren ens vill ha bort dom.. Jag drar upp en liten avglömd tråd nu eftersom jag fortfarande har problemet kvar. Så som det ser ut nu så sparar jag alla inställningar och dylikt i LocalApplicationData för varje användare. Jag sprang på en intressant sida som tar up det här problemet: http://blogs.technet.com/markrussinovich/archive/2005/10/02/registry-junk-a-windows-fact-of-life.aspx. Tyvärr ser jag ingen direkt lösning på det.Inställningar och avinstallation
ThomasSv: Inställningar och avinstallation
under ApplicationData eller LocalApplicationData låter som ett vettigt ställe att spara inställningar
WiX wix.sf.net har jag använt, funkar rätt bra
EDIT: några läsvärda länkar:
http://installneo.blogspot.com/2004/10/handling-application-data.html
http://www.geekswithblogs.net/rikoe/articles/12664.aspxSv: Inställningar och avinstallation
Problemet är som tidigare att få bort allt vid en avinstallation och jag har kollat på flera Installations-skapar-program och inget av dom klarar av att tex ta bort katalogen ApplicationData\MittProgram (inkl filer) för varje användare.
Min tanke då var att skapa ett program som körs vid avinstallationen som går igenom alla användarnas LocalApplication-kataloger i Documents and settings men då såg jag att det inte fanns något enkelt sätt att hitta sökvägen till Documents and settings.
Nu är det säker inte så svårt att leta på den, kanske genom att hitta enheten där Windows är installerat eller så, men eftersom det inte finns färdiga funktioner för det så börjar jag fundera på om Simon har rätt ändå och att man helt enkelt ska låta alla filer ligga kvar?
ThomasSv: Inställningar och avinstallation
En kommenterade det här:
"When I was writing an installer for one of my programs recently I was looking for a way to make sure the installer would also allow to uninstall the program completely. My conclusion was:
Install a program 1) either for all users of a computer or 2) only for the currently active user. If the user has admin rights, ask them which option they want. Otherwise, give them only the second option.
1) If the installation is for all users of a computer, the installing user must be an admin. Install the program under "Program Files" and the registry keys under HKLM. Per-User settings are not possible in this scenario.
2) If the installation is for the current user, install the program under "%userprofile%\Program Files\..." (you must create the directory) and store any configuration data in the registry under HKCU.
If more than one user installs and uses the software on the same computer, you end up with several copies of the program files under the users %userprofile% directories, but this is the only sure way for a complete uninstallation with the given conditions under Windows XP."
Är det här verkligen den bästa lösningen?
Thomas