Hej, Nej jag kan inte bota från CD:n. Hur vet man om den är trasig? Som jag sa så ser jag att Cd/DVD är installerad via ex utforskaren. Den är trasig när den inte fungerar ;) Att veta om det är problem med mjukvaran eller hårdvaran är inte så lätt, men i detta fallet skulle jag GISSA att det är problem med hårdvaran. Händer det något när du sätter i en skiva eller ser det ut precis som när läsaren är tom? Det låter i cd/dvd när jag sätter i en cd....så nått händer...men den verkar inte kunna läsa från den. På min IBM kan man ploppa ut den. För att kunna stoppa in en diskett station men även byta ut eller uppgradera. Alla är säkert utbytbara, men en del modeller måste man plocka isär för att byta. Frågan är bara hur mycket en ny kostar. Reservdelar till bärbara brykar vara DYRT. Har för mig (har ingen sprängskiss framför mig) att CD/DVD-enheten sitter med en liten "låsskruv" från undersidan på Aspiren... du lossar alltså skruven och drar ut enheten. Kommer jag ihåg fel så sitter "låsskruven" kanske under tangentbordet. Utbytesenheter borde närmaste datoraffär kunna ordna åt dig eftersom det är en s.k. standardenhet till Aspiren. En ny enhet brukar kosta under 1000 kr... brännare är oftast lite dyrare än combo's... Undra vad denna låsskruv sitter.... <b>Ska man tordas bända hårt?</b> Som sagt, det är en låsskruv som du måste plocka bort. Denna sitter antingen direkt åtkomlig från undersidan eller under tangentbordet... vad jag kommer ihåg... det är ett tag sen jag skruvade i en Aspire... hittar inte CD/DVD....
Jag har en dator (Acer aspire 3000).
Av någon anleding kommer jag inte åt cd/dvd....
var in på acers hemsida för att ladda ner drivrutiner...men jag hittar inga där...
Jag ser att det finns en cd/dvd när jag är i utforskaren..men när jag sätter i en skiva kan jag inte läsa från den.
Jag vill installera om hela datorn...men då inte cd/dvd fungerar kan jag inte göra det...
Hur gör man?
/JSv:hittar inte CD/DVD....
Sv: hittar inte CD/DVD....
/JohanSv:hittar inte CD/DVD....
kan man byta cd/dvd i en bärbar?Sv: hittar inte CD/DVD....
Frågan är hur det är med andra tillverkare. Sv: hittar inte CD/DVD....
/JohanSv:hittar inte CD/DVD....
Sv: hittar inte CD/DVD....
jag har lossat på de tänkbara skrivarna under...men den sitter bra hårt.
Ska man tordas bända hårt?
/JSv:hittar inte CD/DVD....
Är det inte bättre att titta i en servicemanual och se vad du missat? ;)
http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=16545 Sv: hittar inte CD/DVD....
Låsskruven sitter i "bakkanten" av den optiska enheten. När du har lossat skruven måste du dra lite försiktigt i enheten eftersom den är ansluten i en kontakt i bakkanten... "bestämt men försiktigt"...