Om man har data som man både vill kunna spara och läsa med alla användare, inkl begränsade användare, vart ska man spara dom då? Den data jag ska spara är inställningsdata och liknande. Dokument-mappen känns som den ska innehålla filer som användaren själv sparar. Varför inte spara data i registret under: HKEY_LOCAL_MACHINE <b>Varför inte spara data i registret under: HKEY_LOCAL_MACHINE</b> I Windows XP and Windows Server 2003 kan du redigera rättigheterna med regedit.exe. Alternativet permissions finns under popuppmenyn. Exakt hur ger jag begränsade användarna rättighet att skriva till Local machine? Tanken är nog att man inte ska spara den typen av data i filsystemet utan i tex en databas. Det ligger som en databas just nu, men då är problemet var databasen ska ligga. Det måste vara i en katalog där alla användare har skrivrättigheter.Spara data från alla användare
Jag trodde att All users-katalogen i Documents and settings tillät det men så var det visst inte.
ThomasSv:Spara data från alla användare
ThomasSv: Spara data från alla användare
Sv:Spara data från alla användare
Det krävs admin-rättigheter för att skriva där...
/JohanSv: Spara data från alla användare
I tidigare versioner av windows, Windows NT 4.0 and Windows 2000, var du tvungen att använda Regedt32.exe för att kunna redigera rättigheterna.
Frågan är om man kan ange rättigheter i installationsproggranmet.
Om instalationsprogrammet körs av en användare med rättigheter att skapa och ändra rättigheter för en nyckel under:
<info>
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE
</info>
T.ex.:
<info>
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\MyCompanyName\MyApplicationName HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\MyCompanyName\MyApplicationName\Settings
</info>
Och i installationsproggrammet ger authenticate användare läs och skrivrättigheter i:
<info>
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\MyCompanyName\MyApplicationName\Settings
</info>
Så borde det inte vara några problem att dela inställningar.Sv:Spara data från alla användare
ThomasSv: Spara data från alla användare
Sv:Spara data från alla användare
Thomas