Mitt XP vill inte starta. Kör du S-ATA diskar? XP startar inte
Det borjade med att jag satt vid datorn utan att gora nagot ovanligt. Den stangde da av sig, men gick starta igen, men efter ett tag hangde den sig, och tillslut var jag tvungen att anvanda strombrytaren. Efter detta har den bara kommit sa langt att just nar den borjar ladda windows sa dor den, och startas om. Oavsett om detta sker med senast fungerande konfiguration, eller som vanligt, aven i felsakert lage stangs den och startas om efter att det laddat en stund.
Da jag sedan testade stoppa in windowsskivan, for att i forsta hand se om det gick reparera, eller i andra hand installera om sa hittar den inga partitioner alls att installera windows pa. Da testate jag ''windows xp rescue dvd 2006 swe ver 6'' och korde igenom massa bootprogram och scannrar, vissa hittade ingen hdd, andra kunde scannra och gora massa tester som visade att den funkade bra.
Sedan hittade jag det jag sitter pa nu, en windowsvariant(DigiWiz MiniPE) och kunde via denna bade fa tillgang till internet, och aven harddisken och alla prgoram och filer, detta borde betyda att det inte kunde vara ett hardvarufel, eller?
Fick da tipset att spara ner allt viktigt, och sen formatera om, sa jag gjorde det, och skulle installera windows.. och sjalvklart sa hittar windowsskivan inga partitioner. Tar da windowsskivan som ocksa har en xp pro/variant pa skivan, da kommer jag anda fram till att skriva in min nyckel, direkt jag trycker enter sa kommer det fram en ruta dar det star att den ar ogiltig (vilket den inte ar, sa man kanske maste generera ett falsk via skivan?). byter jag ut rescuedvdn mot vanliga windowsskivan efter paborjad installering verkar det fungera ett tag,
Men kommer sedan upp ett felmeddelande, precis som tidigare da jag provat skivan, dar det star att felet borde ga att atgarda i felsakert lage(som jag inte kommer at!)
Det ar med andra ord sa att varken den del av datorn som ska kanna av harddisken, eller windowsskivan verkar gora det, medans rescuedvdn gor det, och jag kan kunde kora program via den tills jag formaterade om.
Vad kan felet vara? Och vad ska jag gora for att atgarda det?Sv: XP startar inte
Isf kan windowsinstallationen strula. Har du dessutom mer än en fysisk disk så ökar risken markant.
Mitt förslag om du har mer än en disk är att rycka den/de andra diskarna och försöka igen.
Angående installationsproblematiken vet jag inte riktigt, det enda vettiga i min värld vore att boota från CD:n, Installera på disk0 (eller den enda disken i så att säga) genom att först formatera den.
//Johannes