"Var minnet ligger" är inte statiskt. Har inte en flashminne ett begränsat antal skrivningar läsningar till sig och därför inte lämplig för t.ex. swap. En annan tanke med ett flash minne skulle vara att den inte använder en fysisk mekanism för att skriva och läsa. Alltså man skulle kanske kunna spara hårddiskens livslängd. Vad vet jag. Tja... det där är väl ungefär vad Microsoft försöker med i ReadyBoost http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/features/details/readyboost.mspx Nästan, ReadyBoost är väl att den försöker lägga ofta använda filer på usbminnet? Usbminnen har ju mycket kort accesstid jämfört med hårddiskar, men å andra sidan, när väl hårddisken läser så är den bra mycket snabbare än usbminnet. Tanken är väl att usbminnet ska användas för att läsa många små filer medan hårddisken ska läsa stora?Minneshantering, avlastning
Funderar på om det går att avlasta hårddisken genom att placera tunga applikationer på t.ex ett USB minne.
Försökte ta reda på hur mycket minne en Virtual PC process tog upp men jag har inte lyckats ännu.
Har checkat olika alternativ i view->select columns i task manager men ingenstans ser jag hur mycket minne som används för den processen. När man stänger av Virtual PC så ser man hur mycket minne som frigjorts men inte var minnet ligger. Min tanke var att om jag på något sätt kunde se att den tog upp det mesta av minnet genom att placera minnet på hårddisken så kanske jag skulle avhjälpa detta genom att lägga Virtual PC filen i USB-minnet.
Någon som kan sprida lite ljus över det här.
Tacksam för svar.Sv: Minneshantering, avlastning
Normalt finns åtminstonde fyra olika nivåer (från snabbt till långsamt) L1 Cache, L2 Cache, RAM, externt minne (t.ex. hårddisk).
Processorn och operativsystemet försöker hela tiden hålla data som behövs i så snabbt minne som möjligt.
Om man använder mer minne än vad som finns tillgängligt på respektive nivå kommer det att gå långsammare eftersom data måste flyttas mellan nivåerna. Inget att göra åt förutom att minska den totala minnesanvändningen eller köpa mer/snabbare minne.Sv: Minneshantering, avlastning
Ett flash minne har väl snabbare random access tid. Det är konstant att läsa från en address. Det gör ett flashminne bra på att läsa filer, t.ex. när operativsystemet startar upp. Det är det som kommer i ny bärbara. Flashmine där filerna vid uppstart ligger på.
Jag tror du får lite bättre prestanda om du har två hårddiskar, gärna SATA-II. En för värd operativet och en för din virtuella PC. Inte två partitioner utean separata diskar och på olika kanaler.
Detta tror jag hjälper för en av det stora flaskhalsarna är hårddisken.
Jag spekulerar och drar slutsatser. Så jag kan ha hel fel.
Var vänlig at då rätta mig.
;)Sv:Minneshantering, avlastning
Har också funderat på att lägga swapdisken på ett flashminne och se hur mycket det hjälper.
Eftersom flash minne inte har en fysisk läs och skriv mekanism så har den väldigt korta läs och skriv accesstider. Skulle det då inte hjälpa med att lägga swapdisken på ett flashminne?Sv: Minneshantering, avlastning
Sv:Minneshantering, avlastning