Jag är nödgad att skaffa ny dator - eftersom jag håller på en del med grafisk design förutom att att skriva undrar jag om vista är ngt att satsa på. Som det nu är verkar de flesta OS vara någon vista variant,men jag har hört så mycket trista saker om det och vill inte skapa mig några problem. Nu kör jag gammal ME skräp, men kanske att det trots allt är bättre än vista? Kolla upp om de program du använder har stöd för Vista. Om de har det så skulle jag satsat på Vista. Även om XP kan vara ett smidigt val nu så finns det risk att det känns omodernt om ett antal år (om du fortfarande använder datorn då). Jag skulle välja XP nu, men ha Vista i åtanke så att jag kan uppgradera eländet inom säg ett år. Svar till er båda: Jag fick själv med Windows Vista Business när jag köpte en ny dator för ca 1 mån sen och min rekommendation blir helt klart Vista. "Enligt mig så är Windows ME den värsta versionen så du kommer garanterat att bli nöjd oavsett vad du väljer =)" <b>Kort sagt - om ni får tipsa mig vilket OS skulle ni välja - vista eller xp?</b> Windows ME kommer nog för alltid att vara ihågkommet som det absolut sämsta släpp som kommit från komplexet i Redmond. Jag vill bara meddela att jag införskaffat ny dator med XP - jag valde bort vista.Om jag finge välja
Kort sagt - om ni får tipsa mig vilket OS skulle ni välja - vista eller xp?Sv: Om jag finge välja
/JohanSv: Om jag finge välja
Men det förutsätter lite att du har licenser för båda, eller kan skaffa när det väl är dags. Annars kan du lika gärna hoppa på Vistatåget nu då den kommer bli gällande och dominerande inom säg ett år eller två.
//JohannesSv:Om jag finge välja
Jag kommer absolut att använda datorn i framtiden, kanske ännu mer än vad jag gör nu. Jag får väl chansa på vista då men jag läste också om alla fixar och problem som denna fortfarande har och eftersom jag har nollkoll på hårdvaror och hur man grejar dessa fixar - blir det stora problem för mig? Jag vet inte ens hur man ominstallerar ett OS...Sv: Om jag finge välja
Jag har märkt att Vista inte är fullt lika stabilt, men samtidigt har det inte krånglat så mycket att det skulle vara värt att ta XP nu. Som dom andra har skrivit så är Vista framtiden.
Eftersom du säger att du inte har nån koll på hårdvaror så antar jag att du kommer köpa en färdig dator, och då ska det inte vara några problem om du får Vista installerat från början.
Dom flesta program borde finnas i Vista-kompatibla versioner, annars brukar det gå att lösa med mer eller mindre krångel.
Enligt mig så är Windows ME den värsta versionen så du kommer garanterat att bli nöjd oavsett vad du väljer =)
ThomasSv:Om jag finge välja
Näää...säger du det? *ler glstt*Sv: Om jag finge välja
Ubuntu. ;-)Sv: Om jag finge välja
//JohannesSv: Om jag finge välja
Tack för all respons :)