Hej!HJÄLP! Inaccessible boot device, plötsligt utan förklaring...? SCSI, symmpi.sys,
Plötsligt kan jag inte starta min Windows2000 eftersom jag ganska snabbt under starten får "Inaccessible boot device" (blåskärm).
Jag har bara SCSI-diskar och bootar på en av dem. Jag har kontrollerat att drivrutinen symmpi.sys finns kvar, att den ligger på rätt ställe, att den ser ut att vara oskadd.
Jag har provat att ändra boot.ini så det står scsi(0)... istället för multi(0)... och lagt drivrutinen i root-mappen med namnet ntbootdd.sys. Då står den och tänker en stund med tom skärm, sedan säger den att den inte kunde starta Windows eftersom det är ett konfigfel på hårddisken, att det inte gick att läsa från angiven startdiskett.
Jag har startat reparationskonsollen och tittat på vilka tjänster som finns och laddas i BOOT-läge. Inga konstiga där och de enda två som möjligen såg mysko ut stängde jag av, men det hjälpte inte.
Jag har kunnat installera en färsk Win2000 på samma disk men en anna partition. Går utmärkt med SAMMA drivrutin symmpi.sys. Samma fil, inte bara samma namn & version. Jag har kopierat. Samma fil. Den normala boot-volymen går finfint att läsa. Inga fel vad jag kan se.
Jag provade att starta med loggning. Det skapas dock ingen loggfil, så den har tydligen ALLVARLIGA problem att komma åt disken...
Det hela började efter att jag hade avinstallerat Z-SAN manager utility för NetGear StorageCentral SC101 nätverkshårddisk, eftersom den ville uppgradera sig. Den ville starta om datorn, men jag skulle göra några ärenden, så precis när BIOS-starten hade börjat så bröt jag med ATX-powerswitchen intryckt 4 sekunder. Brukar inte orsaka några problem. När jag sedan skulle starta burken igen så var det alltså de här problemen med inaccessible boot device.
Någon som har några tips?