Halloj, Hej Som André säger så är C++ antagligen det enda vettiga sättet att utveckla Symbian-program i. Ett alternativ kan vara Appforge Crossfire/MobileVB där man kan utveckla i VB6/VB.NET, men tyvärr blir resultatet inte jättebra. Programmet i sig fungerar som det ska, men för att man ska kunna köra det så krävs det att användaren installerar Appforge Booster och tyvärr är den inte gratis.Programmera för Symbian
Jag har fått en förfrågan om jag kan göra ett program för Symbian. Har knappt hört talas om det, ingen aning om hur det fungerar, och ingen aning om vad man behöver för att utveckla till det. Har någon en bra länk med nybörjarinfo, eller egen erfarenhet?
/RickardSv: Programmera för Symbian
Symbian är det mest använda OS:et i smarta mobiler i hela världen. Mycket större än Windows Mobile t.ex.
Om du inte har utvecklat i Symbian innan kan du med största sannolikhet inte klara av att ta ett sådant projekt på dig. Enda vettiga är att utveckla i C++. Dock använder Symbian en speciell variant som är mycket annorlunda traditionell C++ och det är en hög inlärningskurva.
Det är ganska ont om resurser om Symbian-programmering, men jag rekommenderar en bok från Symbian Press om du vill lära dig. De har flera olika på sin sida.
En viktig sak att veta är att Symbian inte är ett komplett OS i sig. Det saknar nämligen "UI". Det finns i huvudsak 2 UI-skal och därmed 2 olika plattformar till Symbian-telefoner. De är S60 (ägt av Nokia) och UIQ (Svenskt företag ägt av SonyEricsson och Motorola). Applikationer gjorda för det ena funkar inte på det andra. Dock är det lätt att porta emellan dem. Det finns gratis SDK och IDE att ladda ner på respektive företags hemsidor (uiq.com och nokia.com).
Det finns och har funnits alternativ till C++. T.ex. Java/C#/VB/Python. Dessa har dock inte tillgång till så många API och är därför ofta för begränsat för att göra lite mer avancerade program.
Hoppas detta hjälpte lite.
PS Jag jobbar som utvecklare på UIQ :)
/AndréSv:Programmera för Symbian
Det verkar som att Oracle har köpt upp Appforge så jag vet inte ens om Crossfire finns kvar.
/Thomas