Halloj! Japp. F-Secure är installerat och jag har kört AVG Anti-Spyware och Spybot S&D utan resultat. <b>Men det borde väl inte hänga kvar om jag raderar partitionerna???</b> En sak till... när du likaså har lådan öppen... Då lägger jag till att du kan kolla kondningarna så att de inte har en bula Jag funderar på om det är dags att byta DVD-brännaren (den enda optiska enheten på burken) eftersom det är när man använder vissa skivor som allt fryser till. Det kan det mycket väl vara... testa starta upp datorn utan den ikopplad...Dator som beter sig lustigt.
Var hemma hos min gudmor häromdagen och skulle titta till hennes dator. Hon använder Windows XP Home Edition.
Mycket riktigt, något var / är skumt.
Saker som händer (bl a):
- När man kör installationer så händer det att hela datorn fryser, tills man trycker ctrl-alt-del så hoppar
allt igång som det ska.
- Skrivbordet låser sig, men då funkar tray (startmenyraden). Annars kan Tray låsa sig men skrivbordet
funka.
- Testade att installera The Sims 2 som hennes dotter fick i födelsedagspresent, men det startar ung. var
tredje gång. Annars kommer bara en vit variant av titelbilden upp, sen blir det svart i två sekunder och
tillbaks till Windows igen.
Appropå The Sims så har jag kontrollerat Event Viewern och något går fel, men jag får inget felmeddelande bara något om att man ska använda /AUXSOURCE eller något åt det hållet.
Vad jag har gjort är att, efter många om och men, raderat båda partitionerna på hårddisken och sen kört en system recovery. Utan att något blev bättre.
Dator spec:
CPU: AMD Athlon 64 @ 3200 GHz
Minne: 1024 MB DDR
Grafikkort: ATI Radeon X-600
Hårddisk: 140 GB S-ATA
Jag får ingen kläm på detta, någon som vet vad som kan vara fel??????????
//JohannesSv:Dator som beter sig lustigt.
Men det borde väl inte hänga kvar om jag raderar partitionerna???
//JohannesSv: Dator som beter sig lustigt.
ah... missade det... sorry...
Då låter det eventuellt som ett minnesfel... Prova plocka ut RAM-modulerna, sudda kontakterna med ett vanligt radergummi, blås dom rena... och tryck fast dom igen...
(OBS! Tänk dock på att dom är känsliga för statisk elektricitet)
<b>Fortsatt felsökning:</b>
Flytta RAM till en annan slot, testa
Om du har möjlighet, låna ett RAM som du vet fungerar och testa.
Koppla ut ev. USB-enheter och testa
Plocka lös eventuella PCI-kort och testa
Om du kan, plocka lös AGP-kortet och testa (dvs om du har ett integrerat grafikkort eller kan låna ett PCI-grafikkort)
Koppla bort CD-enheter och diskettstation, testa
Felaktiga möss/tangentbord anslutna till PS/2 kontakter kan också ge skumma fel, testa starta utan mus alt. tangentbord
Testa uppgradera BIOS om du kan
Hittar du inte felet nu så är det med största sannolikhet moderkort och/eller processor som spökar. Sv: Dator som beter sig lustigt.
Blås rent kylflänsar, fläktar m.m. från damm... Använd en mjuk pensel om dammet "sitter fast"...
Om kontakter på komponenter o dyl. ser mycket smutsiga ut så kan det vara en idé att köpa en burk elektronikrengöring på macken (t.ex. CRC Elektronikrengöring) och spraya komponenterna. Elektronikrengöringen rengör utan att lämna någon hinna kvar. Låt sprayen dunsta (tar några sekunder) innan du monterar komponenterna igen.
Var mycket försiktig när du pular med datorkomponenterna... och extra försiktig med minne och processor. Har du otur kan statisk elektricitet förstöra kretsarna.Sv:Dator som beter sig lustigt.
eller pyst i toppen eller botten. Det är mer vanligt än vad många tror. :-(
De är ganska lätta och billiga att byta om man kan löda och har en fin lödpenna.Sv: Dator som beter sig lustigt.
//JohannesSv:Dator som beter sig lustigt.