Halloj! Det enklaste för att vara på den säkra sidan måste väl ändå vara att plocka ut hårddisken och testa den i en annan dator? Jag använde Ultimate Boot CD 4 Win och slängde i min XP-skiva i min dator och gjorde en bootbar PE av den. Explorern hittar disken C men säger att den är -1MB stor (inte 230 Gig som den borde vara). Jag testade ett disk analyzerprogram, som också hittade disken och där jag även kunde stega runt bland filerna där stod den listad som HPFS-NTFS partition. Frågan är om det är filtabellen som gått hädan i det läget? <b>>Frågan är om det är filtabellen som gått hädan i det läget?</b> Och här var visst en speciellt cd för det: Tack så mycket för all hjälp. Nu har jag lite att fippla med så får vi se om det funkar. Fick ingen riktigt knas på Ubuntu. Däremot så slängde jag in UBCD4WIN och körde från den, där fanns en applikation som hette TestDisk, som funkade skitbra, den lyckades återställa partitionen.Vart tog partitionen vägen?
Fick ett litet uppdrag att fixa till min mors dator som startar om hela tiden.
Vad som händer är följande:
När windows bootloggan visas så går det 2-3 sekunder och vips så kommer en blåskärm i 300 knyck och sen startar datorn om utan att man har skuggan av en chans att se vad det står.
Felsäkert läge är helkört, samma sak. Samma sak gäller senaste fungerande inställningarna.
Jag tänkte, aha, men om jag installerar en WinXP på D-disken så borde man kanske kunna rädda hennes foton och musik från undergången innan man gör en ren ominstallation med formatering av C-disken.
Men vad händer? Jo, Windows XP installationen vägrar känna igen C-partitionen och säger att den inte är formaterad. Men om det vore oformaterad så borde ju inte windows booten hoppa igång heller, eller?
Vad rekommenderar ni att jag gör???
Att säga formatera om och installera på nytt är ABSOLUT sista utvägen, ALLT annat måste prövas innan eftersom hon har en massa bilder och musik som sagt (och nej hon följde inte mitt råd och spara alla sina dokument på D-disken från början).
//Johannes
//JohannesSv: Vart tog partitionen vägen?
Sen har du väl några olika varianter; windows egna, någon partition magic eller så, file recovery-grejer, eller via inbyggda grejer i Linux.
Det skulle du förresten kunna testa med först. Bränn in ubuntu på en live-cd, och kolla om du kommer åt hårddisken.Sv:Vart tog partitionen vägen?
Så kort o gott:
1. Windows Explorer ser disken, men enligt den så är partitionen corrupt or damaged.
2. Disk analyzer hittar disken, partitionen och jag kan även se alla filer, kan dock inte göra så mycket mer med den applikationen.
Vad borde man gå vidare med??
Finns det något verktyg i Ubuntu för detta?
//JohannesSv: Vart tog partitionen vägen?
Finns det en filtabell i NTFS?
Enl. wikipedia är det ett B-träd. Och enligt wikipedia är det också svårare att återställa korruption...
<b>>Finns det något verktyg i Ubuntu för detta?</b>
Ärligt talat så minns jag inte. Hade ett snarlikt problem, men jag kom in i windows och kunde kopiera grejerna. Poängen är mer att du har ett faktiskt operativsystem och kan arbeta med dina partitioner lite enklare.
Här:
http://www.google.se/search?q=file+recovery+ubuntu
kan du kanske hitta några bra grejer.
Kolla t.ex. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=417761, och post #6 av "cooljoe". Där kan du få in programmet tämligen enkelt och på så sätt också (enligt sidan) återställa NTFS-partitioner enkelt.Sv:Vart tog partitionen vägen?
http://ubuntu-rescue-remix.org/Sv: Vart tog partitionen vägen?
//JohannesSv:Vart tog partitionen vägen?
Så, när jag väl kommit in i windows igen och uppdaterat allt inkl. antivirus och spybot och listat ut att det fanns lite skit (bl a Zlob och SmitFraud.C) så körde jag en systemscan.
Fick då en blåskärm med stoppkoden:
0x0000007F
som tydligen betyder något typ Kernel mode trap.
Känns sisådär. Läste något om att det kunde vara minnet eller CPU:n som börjat krångla. Någon som har några tips här, eller är det så att det är minne/cpu som krånglar??
//Johannes