Jag har surfat runt för att hitta lite tips och råd när det gäller maskinvaruprofil. Varför inte använda "virtual pc" http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/default.mspx så skräpar du inte ner din dator så mycket. Ett annat prgram är wmware men jag kan inte så mycket om det, men alla säger det är minst lika bra om inte bättre.. Egentligen vet jag inte vad huvudsyftet med Virtual PC och VMware är, men att använda en virtuell dator för "riktigt" arbete tycker jag inte känns optimalt. Speciellt inte när det gäller spel, tror att det blir en stor prestandaförlust. Min första fundering är: Måste du verkligen ha två maskinvaruprofiler? Det känns lite som att det kunde varit en idé för 10 år sedan, men nu..? Jag tror att du ökar prestandan mycket mer på burken genom att titta över annat i ditt system, t.ex. det här med defragmentering. Hur ofta gör du sådant? Hur mycket ledigt diskutrymme har du? Jag defragmenterar mina två arbetsburkar en gång varje dygn, tar inte någon nämnvärd tid, någon/några minuter varje gång (på sammanlagt 1,1-1,2 tb disk tror jag), men ger väldigt mycket prestanda tillbaka. Hej Oskar. Igentligen så stänger jag bara av Executive Software Diskeeper, om jag inte gör det så låser sig spelet. Ang. defragmenteringen (diskeeper-saken) så skulle jag nog satsa på Windows inbyggda annars, win 9x, samt win2k och uppåt i nt-familjen har inbyggda som fungerar kanon =) Hej!Om maskinvaruprofil
Min tanke var att jag skulle ha två maskinvaruprofiler, en som är som vanligt
och en som skulle vara så "ren" som möjligt för t ex spel.
Hur jag än gör så får jag det inte att fungera, om jag är i "spelprofilen" och stoppar en massa
onödigt, så blir det samma sak när jag startar upp den i normalläge.
Några tips???Sv: Om maskinvaruprofil
Sv:Om maskinvaruprofil
Jag använder själv Virtual PC ofta, men då enbart för att testa program i olika Windows-versioner.
/ThomasSv: Om maskinvaruprofil
Vidare, hur mycket skräpprogram har du som nästlat sig in överallt? Hur mycket skrot har du i autostart? Vad har du för antivirus? De stora jättarna modell Norton, Panda (akta dig för den, panda i sig är en instabilitetshäd och borde klassas som virus) etc. har en förmåga att vara jobbiga och suga kraft ur burken.
Har du mjukvarubrandvägg? Behöver du en sådan? För intrång klarar du dig väldigt långt på en hårdvarubrandvägg/en bredbandsrouter med NAT. Själv har jag ingen mjukvaruvägg på någon burk alls, mer än min dedikerade hårdvaruvägg i form av en linuxburk. Bakom den sitter 7-8-9 burkar med blandat windows/linux. Några få har antivirus. Inga virus/intrång alls.
Det här med autostartprogram, hur mycket sånt har du? Eller program för övrigt, många program är illa skrivna och pollar fram data istället för att triggas på händelser, dvs. istället för att låta en tråd vila tills det händer någonting så kollar man regelbundet efter data, sådant är inte trevligt för cpu:n, massa cpu-tid går åt för context-switches..
Som sagt, jag tror att sådant här ger mycket mer prestanda än att du grejjar med maskinvaruprofiler. Att du inaktiverar drivrutinen för scannern som inte gör mycket väsen av sig kommer fortfarande göra att scanners 100 olika, väldigt-bra-att-ha-program i autostart kommer polla flera gånger i sekunden och käka upp din cpu-tid.
Mina tankar =)Sv:Om maskinvaruprofil
Antivirusprogram: AVG 7.5
AMD 3200+
RAM 2 Gb
Brandvägg: Extern
Defragmentering: Executive Software Diskeeper, minst e ggr/dag.
Ledigt: C: 22.8 Gb J:(där spelen ligger) 58.2 Gb.
Autostart, där är det snårigt, svårt att veta vad som skall vara med eller inte. Jag försöker att plocka bort
så mycket som möjligt.
Sv:Om maskinvaruprofil
Jag har ett annat problem också. Jag vet inte om det är OS-relaterat eller spelrelaterat, men så fort
som jag försöker att spara i spelet så krachar det (Transport Giant GOLD).
Vad tror du??Sv: Om maskinvaruprofil
(Vad är det för funktionallitet som du saknar in inbyggda? Kan ev. finnas alternativ. Att ett spel dör av en sådan här sak känns inte helt 100%, bättre att laga felet än att undvika symptomen.)
Ang transport-saken har jag ingen aning faktiskt, patchat upp det..?Sv:Om maskinvaruprofil
Att jag hadde en annan defragmenterare berode på att det var enkelt att köra alla diskarna.
Nu hittade jag ett litet trevligt script så jag kör numera den inbyggda defragmenteraren.
<code>
Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Dim fso, d, dc
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set dc = fso.Drives
For Each d in dc
If d.DriveType = 2 Then
Return = WshShell.Run("defrag " & d, 1, TRUE)
End If
Next
Set WshShell = Nothing
</code>
Detta har då sparats med vbs extension.
Sen hittade jag
<code>
cleanmgr.exe /sagerun:100
</code>
Detta tar alla diskarna och rensar, det är en bat-fil.
Dessa har jag nu lagt till schemaläggaren så nu tror jag att den biten skall klara sig.
[REDIGERAT]
Att spelet krachade berode på att exe-filen letade efter en mapp(save) som inte fanns.
När jag väl hade skapat den mappen så fungerade allt.