Jag vill så jag skäms. Prova med att högerklicka på exe-filen. Sedan egenskaper.Välj fliken komabilitet och välj Windows 95. Vad är det för ett program? Hej Sven. Annars kan du ladda hem Vice och Silent Service till C64'an och köra den i form av en äkta nostalgitripp :-) Tack för Era svar. Det skall funka med DosBox. Sven En sista kompletterande fråga. Oki nu förstår jag det mesta. Tack TjoHooooooooooooooo det funkar.Faen.... vad glad jag blir.DosBox
Har ett gammalt prog. Silent Service. Får det inte att funka i XP.
Vet att Dos är lite struligt. Tycker jag gjort rätt. Men !
"Path not found"
Någon som fått ett gamalt prog att funka ?
Erfarenheter sökes.
Fick ett nytt prog för XP men då måste jag vara Tysk ubskeppare ALDRIG !Sv: DosBox
Brukar dunka med gammla dosprogram men jag inte garantera att det funkat.Sv: DosBox
Har du provat med att skriva in "Path" manuellt före du startar med startfilen?Sv:DosBox
Har du försökt med DosBox?
För att konfigurera DosBox öppna upp dosbox.conf.
Leta upp texten [autoexec]
Kom i håg att detta program påminner lite om Linuc man måste alltså montera sina enheter.
mount g g:\ -t cdrom //här har jag min cd på g:\ jag kan kalla det vad jag vill men jag fortsätter med G.
mount e: e:\spel\conquest\ //här har jag monterat hårddisken e:, där jag har mina spel samt lagt till path
e: //och här ställer jag mig i den hårddisk som jag monterade(jag står nu i e:\spel\conquest\)
CNWMAIN.EXE//i mitt fall så är det bara att köra igång spelet här.
Om du vill konfigurera dosbox så titta lite längre upp där har du bl a:
fullscreen=true // denna står i orginal till false
fulldouble=true // denna står också som false
memsize=64 //denna stod på 8 vill jag minnasSv: DosBox
Själv kör jag dock DOS-program genom DOS-box och det fungerar finemang...Sv:DosBox
Tycker att jag följt instruktionen med Mount c C:DosBox.
Men jag får upp Z:> i Dospromten.
Raden i Config ser ut så här. Dvs det står ingenting.
Här bör det väl stå något intelligent.
<b>[autoexec]</b>
# Lines in this section will be run at startup.
Någon som har ett exempel på vad det kan stå här ?
Edit: Man skall läsa svaren noga.
Tack Bennie tror att du redan svarat på frågan eller !?Sv: DosBox
så här ser det exact ut i min autoexec
[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
mount g g:\ -t cdrom #*** montera cdspelaren
mount e: e:\spel\conquest\ #*** montera hårddisken
e: #*** ställer sig i rätt hårddisk
CNWMAIN.EXE #*** starta spelet
Glöm inte att titta på det andra, så att du kan fixa till lite mera minnen osv. DosBox är kanon bra.Sv:DosBox
Jag tänker kopiera ditt exempel ang Mount Men ! jag har redan en fysisk Disk E: och G: på min HD.
Blir det konflikt ?Sv:DosBox
Det där med virtuell Disk blev lite för abstrakt för min gamla hjärna.Sv: DosBox
Nu djä.... skall jag jaga Japaner i Stilla Havet.
Tack Tack