Jag försöker hjälpa grannen att få igång hennes bredband. Datorn får IP nummer och det går att pinga, däremot så går det inte att surfa, varken med IE eller FF. Det finns ingen extra brandvägg installerat, XP's är inte inkopplad. Vi lyckades komma åt Expressen två sekunder igår, sen tvärdog allt igen. Är du säker på att datorn är fri från malware? (virus, spionprogram etc) Installerar SP3 nu. Norton hittade inget, men den var å andra sidan sen 2003 och utgången samma år.Kommer inte åt internet med XP home
Pratade med en kille på ComHem och vi konstaterade att allt som behövde för att surfa var rätt inställt.
Jag testade med min bärbara och då kom jag ut på nätet utan problem.
Operativsystem: XP Home SP1
Kan det ha något med vilket servicepack som är installerat att göra?Sv: Kommer inte åt internet med XP home
Läs här om du vill: http://www.vaiki.se/tips/att-ta-bort-virus-ocheller-spionprogram/
Prova gärna att köra HijackThis och posta loggen här så kan jag se om något ser skumt ut...
Att komma ut på nätet har inget med servicepack att göra... dock så kan du rekommendera henne att uppdatera till SP3... när hon kommer ut på nätet.Sv:Kommer inte åt internet med XP home
Ska testa Avast på den sen, får köra in AdAware och lite annat att scanna med.
Testar HiJack sen så får jag se vad den hittar för något.
[Edit]
250st virus och malware hittades. får se om det räcker med AdAware och viruscanning eller om det blir total ominstallation.
[Edit/2]
Nu rullar datorn, AdAware löste det, nu ska jag installera antivirus så kan grannen surfa sen.