Med nyinstallerad dator tänkte jag vara lite säkerhetsmässig och använda gästkontot när man har polare hermma (vi snackar XP). Problemet är att gästkontot ju inte får lov att installera grejer, vilket i sin tur gör att man inte kan använda den för att surfa på några sidor som kräver flash, t.ex. Det räcker väl att du surfar runt på dom sidorna och installerar rätt komponenter med administratörskontot så fungerar det även för gästkontot. Möjligen kan du låta gäster installera på C:/temp så allt landar i en mapp som du sedan automatiskt rensar vid varje utloggning? kan vara en lösning... kanske? Går inte, du glömmer systemmappar, registerinställningar och allt annat roligt, går inte att säga att saker bara ska installeras i en viss, speciell mapp. Däremot kan man logga in som admin för att installera det som behövs. Eller så kör man vista så får man upp en uac-ruta där man loggar in som admin när något program vill köra som admin ;) Men jag har ju installerat ff på "mitt" konto nu (som är ett admin-konto), och jag fick inte välja om det bara skulle installeras för mig eller för alla. Menar ni att jag ska använda administratörskontot som jag fick ange i installationen? Då visade det sig efter en snabb googling (http://forums.techarena.in/windows-security/937502.htm), att det _naturligtvis_ inte är så att man kan använda "gäst"-kontot som ett gästkonto, utan att det är ett viktigt systemkonto. :rolleyes: Jag kör alltid min dator i ett icke-administratörskonto (inte gäst dock)Installera grejer på gästkontot
Hur kommer man runt det - hur kan man installera grejer på gästkontot?
Eller använder jag det fel?Sv: Installera grejer på gästkontot
Alternativt så får du skapa ett nytt konto som du gör till administratör, installerar allt rätt och sen gör du det kontot begränsat. Tror inte gäst kan installera nått, i alla fall.
/ThomasSv: Installera grejer på gästkontot
Sv:Installera grejer på gästkontot
Sv: Installera grejer på gästkontot
Borde jag inte kunna köra runas inifrån kontot?
<b>Eller så kör man vista så får man upp en uac-ruta där man loggar in som admin när något program vill köra som admin ;)</b>
... och får en i övrigt icke fungerande dator ;-)
Nä, jag tror jag väntar ut windows 7 istället. Känns som att det inte blir lika förhastat.
<b>Går inte, du glömmer systemmappar, registerinställningar och allt annat roligt, går inte att säga att saker bara ska installeras i en viss, speciell mapp.</b>
Btw, se min kommande "blogg"-post-rant om detta snart... =/Sv:Installera grejer på gästkontot
Nåväl. Då får jag skaffa ett extra konto helt enkelt och mecka runt med att göra det administratör fram och tillbaka.Sv: Installera grejer på gästkontot
Håller på med utveckling (Visual Studio) och då känns det tryggt att man inte kan sabba något i systemet.
Man upptäcker dessutom de rättighetsproblem som kan uppstå hos kunden.
Vet inte om det beror på det men jag har ett väldigt stabilt system. Har kört samma XP installation i över 2 år, startar om datorn ungefär 10 gånger per år för att göra ghost backup. (just nu är det 37 dagar sedan enligt systeminfo så det är dags för ghost:-)). Har aldrig haft virus.
När jag behöver installera något eller göra något annat som kräver admin gör jag bara "runas /user:admin cmd" och kör det som behövs därifrån: setup, compmgmt.msc, dcomcnfg, *.cpl etc
Med firefox / IE plugins loggar jag in på adminkontot och installerar så fungerar det från alla konton.
(använder dock inte firefox -install-global-extension eftersom det blir problem vid uppdateringar)
På datorn hemma har jag ett gästkonto och det fungerar fint. Jag vill ändå inte att gästerna ska installera saker.