Tänkte köra ett Raid system (är väll det enda sättet att skapa en volym av två diskar) har du 3 diskar kan du köra raid 5 istället, annars är det raid 0 som gäller för dig - dvs spegling av två diskar. Jag vet inte om det går att göra med software, har alltid fått för mig att det handlar om att man använder sig av ett SCSI controllerkort som hanterar denna trafik, men var så länge sen jag höll på med det där så det vet säkert andra mycket bättre än jag. Tack Pelle för ditt snabba svar >annars är det raid 0 som gäller för dig - dvs spegling av två diskar. Har du ett kontrollerkort eller moderkort som stöder RAID så kan du konfigurera det där, du kommer till konfigurationsverktyget genom att krycka någon tangentkombination vid boot. Annars kan du konfigurera mjukvaru-RAID i Windows. Finns i diskhanteraren. kan nog köra mjukvaro raid, tror det knappt är någon skillnad, kanske liten prestanda men de flesta RAID på moderkort är ju fuskraid endå. Om du har ett moderkort som stödjer raid så är det bättre att köra raid i windows: raid i moderkortet = bios-trix => mjukvaruraid => beroende av drivrutiner och hårdvara som egentligen är onödigt. Mitt förslag är raid 1 (spegling) på lagom många gigabyte (750 - 500 = 250 gb) på de två 750 gb-diskarna, sedan raid 5 på alla tre diskarna (500 gb, (3-1)*500 = 1000 gb.) Ger diskutrymme på sammanlagt 250 + 1000 gb = 1250 gb. Allt feltolerant, tillåter att en disk stryker med. Japp Inte alls vad du frågade efter, men du har väl tänkt på att det finns en stor nackdel med att köra RAID0? Om en disk krashar så förlorar du all data. Om du däremot har två separata volymer, en på varje disk, så förlorar du bara hälften vid en krash... Kan vara värt att tänka på. Det enda jag skrev om är om det är enbart RAID man kan man kan använda för att skapa en volym av två diskar. <b>Tänkte köra ett Raid system (är väll det enda sättet att skapa en volym av två diskar) </b>Två HD till en volym?
Frågan är bara hur
Operativsystemet ligger på en tredje disk och den ska inte vara med i den gemensama volymenSv: Två HD till en volym?
Sv:Två HD till en volym?
Jo jag har tre diskar men det är en 500 GB till OS och andra saker och sedan 2x750GB och det ska inte vara speglade för jag behöver så mycket utrymme som möjligt, har en extern HD som backupSv:Två HD till en volym?
Det är korrekt att det är raid 0 som skall användas men det innebär inte spegling
raid 0 innebär att data sprids över flera diskar och att de därför ser ut som en disk.Sv: Två HD till en volym?
/JohanSv:Två HD till en volym?
Någon som vet en bra guide??Sv:Två HD till en volym?
(Det är dock mitt förslag, att få fram mer utrymme är fullt möjligt, men inte utan att feltoleransen får stryk på foten.)
Det som ger mest utrymme är raid 0 ("striped" eller vad det heter), kör det på dina två 750 gb-diskar bara så. Finns inbyggd mjukvaruraid i windows vill jag minnas. Åtkomlig genom diskhantering under administratörsverktygSv: Två HD till en volym?
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=830&page=5
och
http://www.techimo.com/articles/index.pl?photo=149Sv: Två HD till en volym?
/JohanSv:Två HD till en volym?
Jag har redan backup på en extern disk så om raid diskarna slutar fungerar för en disk är trasig så har jag backup endå
Varför jag är ute efter två diskar blir en volym är för att få delningen bättre
Nu har jag 317 GB på den ena och 185 GB på den andra och det gör ju att den andra börja bli lite för nära 0 punkten medan den första kanske tar en stund innan den är hotat.
Sätter jag ihop två så lägger jag ju ihop båda tomma ytorna och använder allt så mycket som möjligt.
Så det är inte hastigheten eller säkerheten jag är ute efter utan balanseringen