Jag har en dator med Windows Vista OEM och som dom flesta märkesdatorer idag så är den nerlusad med skitprogram (tack Sony, dom har verkligen gett mig ett mervärde!) från början och dessutom så vill den inte fungera som mina övriga Vista-installationer (se [Nätverksinställningar sparas inte]), så nu vill jag få in en ren kopia. Det här problemet har jag löst ett flertal gånger på följande sätt: Ok, då testar jag med http://thepiratebay.org/torrent/3632845/Windows_Vista_Home_Premium_Svenska_32bit_OEM :-) En liten rekommendation är ju att kanske ta bort länken till piratebay från pellesoft... =) Varför, egentligen? Jag har ju länkat dit många gånger förut utan att någon har sagt något. Man kan ju aldrig vara helt säker när man laddar ner sånt här, men det verkar vara en av dom versioner jag har använt. Det löste nätverksproblemen på en HP.Få tag på ren OEM-skiva
Problemet är ju som vanligt att man inte får med nån riktig installation, det enda jag kan göra är att bränna ut nån typ av recovery-DVD (rättare sagt 3st), så den innehåller inte någon i386-katalog eller liknande så att jag kan göra om den till en riktig installation igen.
Då är frågan, kan jag få tag i en ren OEM-kopia nånstans utan att behöva ta den lång vägen via Sony?
Jag är inte längre intresserad av vad man får göra, utan bara vad som faktiskt fungerar. Samtidigt vill jag ju inte göra min CD-key obrukbar heller.
/ThomasSv: Få tag på ren OEM-skiva
Ladda ner en "piratkopia" från nåt lämpligt ställe, se till att det är en korrekt version, tex Vista Home Premium OEM eller vad det nu kan vara.
Formattera, installera os och byt sedan CD-key till den du har innan du validerar installationen.
Det här funkar.
Jag är mycket väl medveten om att man inte ska uppmuntra till att ladda ner uphovsrättsskyddat material, men jag anser att om man gör så här för att bli av med all skit som HP, Sony, Dell och andra lusar ner datorn med, och bara vill ha ett rent operativsystem med sin egen licensnyckel, så anser jag inte att det här är vare sig olagligt eller omoraliskt, möjligtvis en "gråzon".Sv:Få tag på ren OEM-skiva
Helst skulle jag vilja ha en mer pålitlig källa för det här, men misstänker att det inte finns.
Sv:Få tag på ren OEM-skiva