Hej alla kunniga OS experter! Enligt denna länk ska du kunna komma åt NFTS-diskar från Ubuntu: Det kan vara Master Boot Record som skadats. På NTFS finns det en backup. I reparations-läget kan du skriva 'help' och få upp olika kommandon. FIXMBR t.ex. Tack så mycket för hjälpen! Jag har varit lite bortrest så jag har inte haft tillgång till datorn lite därför jag varit så seg på forumet också. Hjälp windows xp felar!
Jag har problem med min bärbara dator. Den vill inte starta. Den hänger sig vid bootbilden då windows xp startas upp. Windows är altså korrupt på något vis.
Jag har försökt med följande.
1. Det finns en slags reparationsfunktion då man starta med windows skiva, men då kommer jag till en CMD liknande miljö där man ska kunna reparera men jag har ingen aning om vilken fil jag ska byta ut eller nånting så jag gav upp det alternativet
2. Jag har sedan försökt med en Ubuntu Live skiva men hårddisken är formaterad i NTFU (vet att det är felskrivet men ni vet Windows egna filsystem).
3. Sedan har jag letat efter en Windows live skiva vilket jag har hittat ett program som man ska kunna tillvärka en sådan med som kallas. PE Builder ni hittar det lätt på google. Men jag lyckas inte skapa denna Live skiva med PE Builder den hittar inte någon speciell fil som den själv ska skapa.
Har ni några tips på hur jag kan rädda mina gammla filer? har bland annat bokföring som jag har lagt ner åtskilliga timmar på.
Är tacksam för all hjälp!Sv: Hjälp windows xp felar!
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=362554 Sv:Hjälp windows xp felar!
Jag har använt en PE-version av Windows flera gånger för att rädda datorer på detta vis. Det har funkat jättebra. Kolla om du kan få tag på en färdig PE-version eller liknande.
Väl inne i live-windows kan man ju antingen försöka fixa MBR eller vad som nu är fel, eller bara ta backup på allt man har och sen installera om Windows.
Om filsystemet är mycket skadat finns det specialprogram för att plocka fram det som finns kvar.
Ett annat sätt som kan funka (om man är lite våglig) är att installera om Windows ovan på den befintliga versionen. Detta tar ju inte bort dina nuvarande privata filer. Men det gäller att man gör rätt och inte gör en nyinstallation.Sv: Hjälp windows xp felar!
Jag har börjat ladda hem en färdig PE skiva med massa drivisar och program som kan va bra o ha. ;)