Hej, efter en akut nödstängning så fungerar inte min windows XP home ed. Jag kommer så långt till att jag ser välkommenskylten med XP och att skrivbordet laddas in, men då startar datorn om och det kommer upp en svart sida där det överst står att windows inte kan hittas och ngt med installerad maskinvara. Jag har sedan fler alternativ att välja, felsäkert läge med bland annat nätverk, senast återställning, starta windows normalt osv. Jag har testat utan att det fungerar, jag har också manuellt gått in i felsäkert läge vid start (F8) utan resultat. Jag röstar också för att det är något med registret eller någon drivrutin. Den som säger att du kommer få hårddiskkrash pga att windows lagt av skulle jag inte lite på så mycket i framtiden (om det nu var så han sa). Hej Johan och TACK för snabbt svar! Krypteringen har inget med ägarskap att göra. Om du har aktiverat kryptering av filer så är du säkert medveten om det, är tveksam om Windows ens erbjuder den möjligheten i Home Edition (det kräver då 3dje parts program). När detta händer brukar jag använda mig av live-cd:s exempelvis Knoppix eller Ubuntu. Jag fick ominstallera hela windows eftersom det inte ens gick att starta och enbart lägga in drivrutinerna. Tack för hjälpen! Knoppix är linux, samma sak med ubuntu. Men de kan dock, beroende på vad man installerar på dem, även läsa och skriva till ntfs-filsystem (som Windows i regel använder), så om man startar datorn med en sådan skiva så kan man i regel rädda de dokument man behöver. Det finns även liknande skivor fast med windows på så att man inte behöver installera någonting för att rädda sina dokument Men man behöver väl inte installera något för live-cds? NTFS-stöd finns väl inbyggt som standard? Ingen aning vad som finns på en linux-live cd. Använder jag bara när jag har linuxproblem :) Brukar använda live-cd som en diagnostikåtgärd. Startar datorn upp på den så är det inte hw, är det hw "klagar" linux vid inläsning av enhet.Windowscrash
Jag kontaktade två reparatörer och fick två liknande men varierande svar; en sa att det kan vara XP OCH hårddisken (är det XP så kommer nog hårddisken också att krascha menade han) eller moderkortet. En annan sa att det är windowsregistret som spökar. Personligen tror jag att det är just windows och att jag måste ominstallera denna, åtminstone hoppas jag det.
Jag vet att en ominstallation tar bort allt som jag har sparat och det blir katastrof! Så till mina frågor:
1) Kan jag komma in i datorn med hjälp av en annan?
2) måste det vara samma operativsystem? Jag har nämligen en ME också.
3) Jag vill komma åt vissa dokument och filer, xp home har inte samma registeranvändning som xp pro, kan man då komma runt användarrättigheterna på filerna?
4) OM det går att samkoppla båda datorerna VAR och HUR gör jag det?
5) Går det inte att starta datorn med stöd av xpskivan och enbart spara de drivrutiner som spökar?
Jag vet att jag skulle ha sparat ned mina dokument, men som alltid är det lätt att vara efterklok. Finns det någon här som kan ge mig ett tips om hur jag ska gå tillväga?
mvh/Lillan Backa (som ska köpa en skithäck på myrorna och lära sig hårdvara här efter)Sv: Windowscrash
1) Eftersom datorn inte startar blir det nog svårt att ansluta till den från en annan dator.
4) Du kopplar in datorns hårddisk i en annan dator.
2) Det behöver inte vara samma, men om din XP-datorn har använt filsystemet NTFS (högst troligt) så tror jag inte ME kan läsa det. Leta rätt på en med W7, Vista, XP, 2008, 2003, 2000, även NT4 borde kunna fixa det gissar jag.
3) Du kan ifrån den andra datorn ta över ägarskapet på filerna och få tillgång till dem så länge de inte är krypterade.
5) Jo, det går att starta från XP-skiva och göra en reparation, testa det först!
/JohanSv:Windowscrash
Ja ja blev nog lite misstänksam över vissa svar jag fick, troligtvis vill de tjäna pengar och trodde jag var en gammal kärring som inte fattade något ;)
"Jo, det går att starta från XP-skiva och göra en reparation, testa det först!" - TACK! Jag misstänkte att det skulle kunna finnas någon sådan funktion.
"Du kopplar in datorns hårddisk i en annan dator." - jag hoppades på att detta skulle kunna kringgås men det var en djärv förhoppning, det vet jag. Ägarskapet tror jag inte är krypterade (hur vet man det förresten?).Sv: Windowscrash
Om du vi koppla in hårddisken till en annan dator på ett smidigt sätt rekommenderas en USB-adapter, som den här: http://www.dustin.se/pd_5010101569.aspx
/JohanSv: Windowscrash
Dels kan jag få en fingervisning om hw-failure och dels kan jag browsa dokumenten och det känns alltid bättre att se att de finns där :). Det finns brännarprogram på dessa också.
//AnnSv:Windowscrash
Jag arbetar i windowsmiljö på PC lmoppix är väl till linux?
=)Sv: Windowscrash
Sv:Windowscrash
Sv: Windowscrash
Sv:Windowscrash
Det spelar ingen roll vad som finns / inte finns på datorn när den startas upp på en live-cd eftersom själva poängen är att köra operativet enbart från skivan.
Tycker de windowsskivorna som finns är lite meckigare och kan inte rekommendera dem vad beträffar användbarhet till någon som inte har lite vana. Där tycker jag linux-varianterna är mer intituitiva.