I min nya dator följde vista med och det är väl både bu och bä för den, Jag har Vista Home Premium 64bit. 1) Öppna med finns väl per automatik på alla filer som redan har ett känt program att öppna dem med numera? Så är det på min, och jag har inte för mig att jag ändrat någonting. Tack för svaret.....men.... vet inte om du förstog min fråga helt, "Öppna med" finns inte med överhuvudtaget, oavsett om det finns ett program att öppna med eller inte. Som Oskar säger så ska den finnas där på alla filtillägg som är kända. T.ex. .txt eller .jpg. Hej Tänkte förtydliga sökvägen till nyckeln som jag frågade om, dit svar inte helt fel men nu har jag hittat det rätta svaret.Vista utan öppna som
Fråga 1. I Win.XP kunde man högerklicka på en okänd fil och sedan välja (öppna med) tror jag att det var men i mitt Vista finns inte det alls med, finns det något reghack man kan göra för att få fram detta?
Fråga 2. Vilket är det bästa programmet för att tweaka Vista? jag kör med (DTweak Pro 4.0) men tror att det finns bättre än det.
Fråga 3. Har ni bra tips om sidor för att tweaka Vista eller tips för Vista?Sv: Vista utan öppna som
2) & 3) Tweaka? Huh :/ Google är annars ett hett tips om du har ett konkret problem att lösaSv:Vista utan öppna som
Jag vet att det går och gå den långa vägen för att välja ett specielt program för en viss fil, men det är inte så jag vill ha det.
Jag vill kunna högerklicka på en känd eller okänd fil för att välja vad jag ska kunna öppna det med.
Det är inget konkret problem jag vill lösa genom att tweaka mest i största allmänhet samt ett bra program att kunna tweaka med.Sv: Vista utan öppna som
Om du är säker på att du inte har den, testa nedanstående "tweak":
Öppna regedit och navigera till "HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell".
Högerklicka på "shell" och skapa en ny nyckel med namnet "Öppna med".
Högerklicka på den nya nyckeln och skapa en nyckel med namnet "Command".
Markera "Command" och dubbelklicka sen på "(Standard)" i det högra fältet och ändra den till följande:
rundll32.exe shell32.dll,OpenAs_RunDLL %1Sv:Vista utan öppna som
Tack för ditt svar, nu finns det där och det funkar, men "shell" fanns inte med så jag var tvungen att skapa den också.
Vet inte om det är för att det är 64bit. ver. som shell inte fanns med eller om det har något att göra med vilken ver. av vista som följer med datorn.
Nåväl, det funkar och jag är tacksam för dit svar.
Ha en trevlig helg!Sv: Vista utan öppna som
Det här är det rätta:
Öppna regedit och navigera till "HKEY_CLASSES_ROOT\*\shellex".
Högerklicka på "shellex" och skapa en ny nyckel med namnet "Öppna med" eller "Open With".
Högerklicka på den nya nyckeln och låt namnet "(Standard)" stå kvar i fältet "Värde".
I fältet "Data" ska det stå "{09799AFB-AD67-11d1-ABCD-00C04FC30936}"
Nu får man dom rätta valen när man högerklickar på en fil.