Hallå, Gissar att du blir av med det genom att stänga av UAC (googla). Personligen tycker jag det är en bra funktion eftersom man KAN köra som administratör utan att det behöver äventyra säkerheten. En fråga extra för varje program man installerar känns inte allt för krävande. Men det är ju en personlig åsikt... Hej Johan och tack för ditt svar! Hej Thomas! Jag har inte upplevt UAC som irriterande, och då har jag fyllt i både användarnamn och lösenord varje gång jag fått frågan. (Vilket inte varit så ofta.) Det känns bättre än att antingen köra som admin och riskera ganska mycket skräp, eller att inte köra som admin, men behöva logga in som admin för varje ändring. (Ska tilläggas att jag alltså inte kör som admin, varken i Vista, eller Windows 7 som jag precis övergått till. Jag har inget behov av att köra som admin..)VISTA Newbe
I helgen köpte jag mig en ny laptop och tillhörande OS var Vista Home. Detta med blandade känslor då jag tidigare, både jobb och privat sitter på XP.
Nu har jobbet börjat med att skräddasy sin nya maskin med installering av program mm.
Men något som stör mig något så oerhört är alla dessa frågor man får då man ska installera program! Tillåt hit och godkänn dit!
Försår väl tanken bakom allt men då jag som ensam användare tillika administratör på maskinen så undrar jag om det finns något sätt att komma runt alla dessa frågor.
Tack på förhand!
Mvh,
ThomasSv: VISTA Newbe
/JohanSv:VISTA Newbe
Jag får kolla upp UAC...
Du har säkert rätt och visst vill man inte äventyra säkerheten! I mitt fall handlar det förmodligen bara om "ovana".
Tack för hjälpen i varje fall.
Mvh,
ThomasSv: VISTA Newbe
Här är lite info om hur man stänger av UAC som jag själv upplevt mycket irriterande.har själv precis installerat windows 7 som har mycket mindre frågor.
Gå till Kontrollpanelen och vidare till Användarkonton. Här klickar du Aktivera eller inaktivera Kontroll av användarkonton (UAC). I nästa dialogruta kryssar du bort Skydda datorn… För att ändringen ska gå igenom behöver du starta om datorn.
MVH/GöranSv:VISTA Newbe
Om jag behöver adminaccess till en kommandoprompt så finns det smidiga verktyg för det med; runas.exe:
runas /user:domän\användare cmd.exe [enter]
[Lösenord] [enter]
Däremot, på ubuntu brukar åtgärd #1 vara att aktivera root-kontot - ubuntu har en UAC-liknande historia som inte känns lika genomtänkt alla gånger, att skriva sudo innan varje kommandon blir lite tröttsamt..