Min dator med Windows Vista har gradvis fungerat sämre. Nyligen - p g a alla problem - avinstallerade jag Panda - en avinstallation som inte fungerade. Nu kan jag inte boota. Det blir stopp när Panda startas p g a att ett program saknas. Min behörighet som varit Administratör är ändrad. Hur göra för att bli herre över datorn igen? Kan jag ändra min behörighet på något sätt? Finns någon CD att boota från? Jag kan återställa datorn till ursprungligt leveransläge men då raderar jag alla mina data. Har du provat att trycka på F8 under uppstart för att sedan köra felsäkert läge? Tack Fredrik men detta är provat. I felsäkert läge så ska man väl kunna komma åt användaren "Administratör" eller nått sånt, har jag för mig. Vilket lösenord den användaren har vet jag inte. Ja det lär finnas ett sådant konto men det finns inte med bland de konton som listas under konton i . Kontrollpanelen. Ej heller finns det med vid inloggning. Försöker jag lägga upp ett konto som heter Administratör får jag veta att det inte går för namnet är upptaget. Och - som sagt. Var kommer jag åt det och vad är lösenordet? Sten-Rune - du är på rätt spår tror jag. Men hur jag än gör får jag svar att jag inte har behörighet. Jag har testat en mängd varianter. Tyvärr finns inte längre programmet att ladda ner från pchemma.Hur bli herre över datorn?
Sv: Hur bli herre över datorn?
Har du lite tru kommer den igång och du kan ta bort hela programmet eller installera det igen.Sv:Hur bli herre över datorn?
Att avinstallera fungerar inte.
Att ta bort programmet (från Utforskaren eller DOS-prompten) fungerar inte heller eftersom jag inte har administratörs rättigheter.
Felsäkert läge med nätverk fungerar inte. Mitt trådlösa nätverk startar ej varför jag inte kan ominstallera Panda.
För att åtgärda felet i Panda verkar enda sättet vara att återfå administratörs rättigheter.
Hälsningar
RolfSv: Hur bli herre över datorn?
ThomasSv:Hur bli herre över datorn?
RolfSv: Hur bli herre över datorn?
Svara
Sv:Hur bli herre över datorn?
Nu ger jag upp. Jag har skaffat ett 16 GB USB-minne. Nu tar jag backup i omgångar (Jag är på tillfälligt besök i Sverige och min ordinarie backup finns i Spanien där jag bor) och sparar på en annan dator. När all kopiering är klar återställer jag datorn till "fabriksskick" och sen återstår ett par dagars jobb med att installera alla program och återställa data.
Tack alla som bidragit med tips.