Jag har nyligen köpt en dator som hade Windows 7 Home Premium SV 64-bit förinstallerat. Naturligtvis så var det även en massa bloatware i den och eftersom jag ändå har bytt hårddisk så tänkte jag att det skulle vara bäst och enklast att installera en färsk kopia av Windows. Försök att ta tillbaka den andra disken och se om det inte finns ett val att bränna ut Windowsskivan, Det finns ingen version av Windows 7 som heter Windows 7 OEM edition. Det är licensnyckeln som avgör, som gör det till OEM. (Original Equipment Manufacturer) då är windows föraktiverat vid leverans till kunden, den licensnyckel som står undertill på din dator fungerar men det är inte den licensen som har använts av tillverkaren. Tillverkaren använder samma licens för att (för)aktivera väldigt många datorer. Hårddisken är som sagt redan utbytt så jag kan inte byta tillbaka. Går det att göra det där från en annan dator om jag kopplar in den gamla hårddisken som slav? Jag laddade ner en skiva innehållandes alla versioner och kombinatoner av Windows 7, svenska och engelska, 32-bit och 64-bit och N-version och icke N-version och installerade 64-bit Home Premium icke N.Nyinstallation av förinstallerat Windows 7
Först och främst så har jag ingen ren Windows-installation så jag måste ladda ner en. Det verkar vara väldigt svårt att hitta just Windows 7 Home Premium SV 64-bit OEM. Fungerar det med en engelsk version? Läste nånstans att det var möjligt att byta språk på den i efterhand.
Eller var kan man få tag i rätt version direkt?
Nästa problem är serienumret. Är det det numret som står på etiketten på datorn? Jag har nått svagt minne av att det är ett annat nummer...
Eftersom jag redan har bytt hårddisken så kan jag inte köra något program för att ta reda på numret.
ThomasSv: Nyinstallation av förinstallerat Windows 7
fast några fabrikanter lägger imagen som installerbar från en dold partittion och då är det genast svårare.
Det finns gratisprogram som tar bort alla bloatware om du vill det.
Det är bara i Professional och Ultimate du kan byta språk i om det inte finns olika
installationer för dem i val av operativ vid installationen.
Ja, det är det nyckeln du ska använda vid installation av samma Windows som den levererades med,
den kan du INTE använda tilla´andra versioner eller språk.Sv: Nyinstallation av förinstallerat Windows 7
1.) Gör så här: kör ett driver backup program finns på http://www.thefreecountry.com/utilities/driverbackup.shtml (spara enhets drivrutinerna).
2.) Ladda hem och Använd ABR (Activation Backup and Restore) http://www.technize.com/backup-and-restore-windows-7-activation-settings/ (Gör backup på certifikat och OEM licensen)
3.) Byt till den nya hårddisken installera windows 7, 64 bitars, svensk version, hoppa över aktiveringen.
4.) Återställ certifikat och OEM licens (aktivera OEM) med ABR backupen du gjorde i steg 2
KLART!Sv:Nyinstallation av förinstallerat Windows 7
ThomasSv: Nyinstallation av förinstallerat Windows 7
Sen skrev jag in licensnyckeln som står på undersidan av datorn. Aktiveringen via internet fungerade inte, men det gick bra via den automatiserade telefonaktiveringen.
Vet egentligen inte varför det krävdes, jag knappade bara in ett nummer och fick ett annat nummer tillbaka, något som borde kunna ha gjorts över internet.
Men nu kör jag en helt laglig och ren kopia av Windows 7 i alla fall.
Thomas