Hejsan, > <b>är det någon som har testkört Dot net server RC1 ännu?</b> > <b>Microsoft har även lagt till en funktion för att kunna installera en DC (exempelvis i en remote site med långsam WAN-förbindelse) från backupmedia.</b> >> <b>Microsoft har även lagt till en funktion för att kunna installera en DC (exempelvis i en remote site med långsam WAN-förbindelse) från backupmedia.</b> > <b>Man installerar sin Win.NET Server som en member server, och sedan när man kör DCPROMO så lägger man till en växel (kommer faktiskt inte ihåg vilken det var) och så hämtar den AD-infon från backup istället för att synka över WAN. </b>Dot Net standard server RC1
är det någon som har testkört Dot net server RC1 ännu?
Vad tycker ni?
Håller på att ladda ner den ifrån Microsoft för att göra en liten testkörning.
//DalleSv: Dot Net standard server RC1
> <b>Vad tycker ni?</b>
Japp, jag har både testkört den och hållt undervisning på den!
Jag tyckte den kändes stabil och bra. Det har ju faktiskt inte hänt så väldigt mycket revolutionerande från Win2000 Server, mest detaljer som har slipats på. Men 2 nyheter som jag gillar är Forrest Trusts och Shadow Copy. Microsoft har även lagt till en funktion för att kunna installera en DC (exempelvis i en remote site med långsam WAN-förbindelse) från backupmedia.
En sak som kändes lite annorlunda, men bra, var att det är svårare att konfigurera tjänsterna. Många tjänster har funktioner avslagna default och man måste manuellt slå på dom. Detta kräver en högre kunskap av admin, vilket förhoppningsvis gör att inte folk installerar en massa tjänster till höger och vänster som de inte behöver.Sv: Dot Net standard server RC1
Är det AD informationen man kan lagra?Sv: Dot Net standard server RC1
> <b>Är det AD informationen man kan lagra?</b>
Precis.
Man installerar sin Win.NET Server som en member server, och sedan när man kör DCPROMO så lägger man till en växel (kommer faktiskt inte ihåg vilken det var) och så hämtar den AD-infon från backup istället för att synka över WAN.Sv: Dot Net standard server RC1
Wow, det är ju riktigt bra.