Hur konfigurera detta ? > <b>W2K <--> Switch <--> WinMe <--> Skrivare</b> Eftersom du verkar ha andra nätverksproblem så verkar det vara där problemet ligger.. Så här ser det ut. >> <b>Har även provat att dela ut mappar på WinMe och försökt ansluta nätverks-enhet men får bara felet "det går inte att hitta nätverks-platsen".. </b> Kan inte ansluta nätverks-enhet... (dock går det att pinga o se att den finns där) > <b>Kör bara TCP-protokoll, ska man använda något annat protokoll kanske ?</b> > <b>Kör bara TCP-protokoll, ska man använda något annat protokoll kanske ?</b> > <code><b>Vad menar du med att pinga?</b> > <b>Vad menar du med att pinga? </b> Jag kollade igenom inställningarna på båda maskinerna, och tro det eller ej, men NetBIOS var avaktiverat på W2K-maskinen. Nu har jag lyckats koppla skrivaren till W2K-maskinen också.Skrivare i nätverk
W2K <--> Switch <--> WinMe <--> Skrivare
Om skrivaren är utdelad och vi sitter på lokalt nätverk (naturligtvis) där skrivaren är ansluten till WinMe-datorn, måste jag installera skrivar-drivisar för skrivaren även på W2K-maskinen för att detta ska fungera ?
Har även provat att dela ut mappar på WinMe och försökt ansluta nätverks-enhet men får bara felet "det går inte att hitta nätverks-platsen".. Har provat med datornamnet och IP-adressen, men inget tycks fungera. Någon som har en idé ?
(pingar jag så finns datorerna där)
/JuhaSv: Skrivare i nätverk
Tydligt och bra, uppskattas!
> <b>Om skrivaren är utdelad och vi sitter på lokalt nätverk (naturligtvis) där skrivaren är ansluten till WinMe-datorn, måste jag installera skrivar-drivisar för skrivaren även på W2K-maskinen för att detta ska fungera ?</b>
Man måste installera drivrutinen för skrivaren både på den maskin som agerar skrivarserver och på den maskin som man ska skriva ut ifrån, korrekt!
Om man delar ut en skrivare i WinNT4/2000 så får man möjlighet att lägga till ytterligae drivrutiner för andra OS, som dessa kan ladda ner från skrivarservern automatiskt när de ansluter sig. Hur det är med WinME har jag inte en susning om, men troligtvis så klarar den inte av drivrutiner till andra OS än sig sälv!Sv: Skrivare i nätverk
Hur ser det ut? Kör du domän eller arbetsgrupp?(loggar du in lokalt på datorn eller mot en server?), Ligger datorerna på samma IP subnät?
/ErikSv: Skrivare i nätverk
W2K Pro <--> ADSL-Gateway/Switch <--> WinMe <--> Skrivare
W2K:Lokal inloggning till "Arbetsgrupp"
IP-192.168.0.100
Nätmask-255.255.255.0
Gateway-192.168.0.1
DNS1-10.0.0.1
DNS2-10.0.0.2
WinMe:Lokal inloggning till "Arbetsgrupp"
IP-192.168.0.101
Nätmask-255.255.255.0
Gateway-192.168.0.1
DNS1-10.0.0.1
DNS2-10.0.0.2
Ska inte detta fungera ?
Kan det göra saken enklare om man installerar skrivaren på W2K-maskinen ? Då finns drivrutinerna i Me-maskinen redan installerade, eller är det vid själva den "lokala" inloggningen problemet ligger ?
Kommer du åt win2k maskinen från winme maskinen då?Sv: Skrivare i nätverk
Jag fattar inte detta. Hittar inga bra guider på nätet heller. "Tala med administratören" brukar det heta, eller "kör felsökaren"..
Kör bara TCP-protokoll, ska man använda något annat protokoll kanske ?
TCP/IP + File and Printersharing for Microsoft networks ska räcka. Kolla även så att NetBIOS over TCP/IP är påslaget under WINS-fliken under TCP/IP.
Vad menar du med att pinga?
Kan du pinga IP nummer mot Win2000 från WinME?
Kan du pinga datornamn mot Win2000 från WinME?
Kan du pinga IP nummer mot WinME från Win2000?Sv: Skrivare i nätverk
TCP/IP + File and Printer sharing for Microsoft networks ska räcka. Kolla även så att NetBIOS over TCP/IP är påslaget under WINS-fliken under TCP/IP.
Vad menar du med att pinga?
Kan du pinga IP-nummer mot Win2000 från WinME?
Kan du pinga datornamn mot Win2000 från WinME?
Kan du pinga IP-nummer mot WinME från Win2000?
Kan du pinga datornamn mot WinME från Win2000?
Om du kör någon brandvägg på någon av maskinerna, testa att temporärt stänga av den!
Och svar på fråga tidigare om att hänga skrivaren på Win2000 istället för WinME, det låter som en betydligt bättre idé om du har den möjligheten!Sv: Skrivare i nätverk
> <b>Kan du pinga IP-nummer mot Win2000 från WinME?</b> - JA
> <b>Kan du pinga datornamn mot Win2000 från WinME?</b> - Har inte provat.
> <b>Kan du pinga IP-nummer mot WinME från Win2000?</b> - JA
> <b>Kan du pinga datornamn mot WinME från Win2000?</b> - Har inte provat
> <b>Om du kör någon brandvägg på någon av maskinerna, testa att temporärt stänga av den!</b> - Båda maskinerna har brandvägg men båda har också full access till respektive dator i brandväggen.
> <b>Och svar på fråga tidigare om att hänga skrivaren på Win2000 istället för WinME, det låter som en betydligt bättre idé om du har den möjligheten!</b> - Detta är förmodligen det jag kommer att prova härnäst. Tror på den idén.</code>
>> <b>Kan du pinga IP-nummer mot Win2000 från WinME? - JA </b>
>> <b>Kan du pinga datornamn mot Win2000 från WinME? - Har inte provat. </b>
Om du bara pingar IP-nummer, då får du bara reda på att IP-kommunikationen fungerar. För att du ska kunna ansluta till utdelade resurser så måste även NetBIOS fungera, och det får du reda på genom att även pinga datornamn!Sv: Skrivare i nätverk
Tack för all hjälp. (liten tuva stjälper ofta stort lass)
/Juha