Hej! Hej! Det finns en begränsning även efter installationen. Du kan öka storleken på boot-partitionen men inte mer än till drygt 7 GB. Större storlek ger risk för att systemet blir obootbart på sikt. Se även http://www.nu2.nu/fixnt4/ Det konstiga är att datorn hittade hela 60 GB på datorn när jag bota i DOS, men bara 6 GB i NT 4. Vad jag har fått fram i efterhand är att en botbar hårddisk ej med NT4 på ej får vara över ett visst antal Gb, då det annars krånglar. Det är det jag tydligen råkat ut för. Idag är problemet löst genom att jag istället kör en linux server.NT4 - med stora hårdiskar?
Jag har en NT4 Server burk som inte kan hitta mer än 6 Gb utav en IBM HD på 60 Gb IDE. Har testat att ställa om den till lägre storlek, men det hjälper inte. Har den nya kablel typen, inte gamla IDE kablar. Dessutom klarar den bara att skapa 4Gb stora partitioner (NTFS) så min gamla HD (SCSI) på 4,5Gb behövde 2 partitioner. Samma problem är det men min nya HD att det mas går att skapa 4 Gb stora enheter.
Hur löser jag problemet:
Jag har en NT4 Server licens och har inte råd att skaffa Windows 2000. Hur kan jag få så att jag använder minst 20 Gb utav den. Testade HDn på en annan dator med samma resultat.
//DataknutteSv: NT4 - med stora hårdiskar?
Vid installationen av NT4 kan man inte få större än 4GB boot-partition. Efter installationen finns det ingen begränsning i NT4, förutom vad hårdvaran säger. Om man vill ha en boot-partition på mer än 4GB så kan man koppla hårddisken i en annan dator och där skapa en större partition som man sedan installerar på.
Om NT4 efter installation inte ser mer än 4 eller 6GB så verkar det som om BIOS i datorn inte kan hantera så stora diskar. Är det en hyfsat ny dator? Går det att patcha upp BIOS till nyare version så gör det. Ett alternativ är att skaffa ett separat diskkontrollkort och ansluta hårddisken dit.
/JoakimSv: NT4 - med stora hårdiskar?
/COSv: NT4 - med stora hårdiskar?
Vad kan det bero på?
Att jag i NT inte kan se mer än 6 GB tycker jag är konstigt.
//DataknutteSv: NT4 - med stora hårdiskar?
//Jesper