Hej! Jag sökte lite och hittade en sida med en DOS-Ordlista Något som nästan alla inte vet är att microsoft har varit så snälla så att om du skriver KOMMANDO /? så skriver den ut hjälp. Om det är mer än en skärm så brukar den fråga. Om inte så skriva då KOMMANDO /? > ENFIL.TXT Så hamnar all hjälp i filen ENFIL.TXT gör en bat fil som du nämner själv. copy "C:\Documents and Settings\Administratör\Mina dokument\Bok1.txt" "C:\Documents and Settings\Administratör\Mina dokument\Ny mapp" Låter som om du får in knepiga tecken i bat-filen. Hade lite bekymmer med det då jag använde wordpad för att skapa en bat-fil och det visade sig att vissa tecken (i mitt fall å,ä och ö) helt enkelt blev fel när jag körde bat-filen. skriv "pause" längst ner i bat-filen och se vad som är fel..En DOS-fråga
Jag vet inte om detta är rätt forum för min fråga.
Jag vill skapa en fil som kopierar ett visst program i en viss mapp till en disk.
Filen ska ligga som en ikon på skrivbordet. Det ska räcka att dubbelklicka på ikonen och vips!
Jag gissar att man kan skapa en BAT-fil i Notepad som gör allt detta COPY blablabla osv. osv.
Kruxet är bara att jag är urkass på DOS.
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
Finns det det någon form av manual i DOS på nätet?
Tack på förhand!
/Lars LantzSv: En DOS-fråga
http://www.nukesoft.co.uk/msdos/index.htm
Hoppas det kan hjälpa.
/GetSv: En DOS-fråga
Sv: En DOS-fråga
Copy Källfil destination
EX
copy "C:\Program\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" "C:\"Sv: En DOS-fråga
Detta funkar inte när man dubbelklickar.
Det funkar emellertid om man skriver det i kommandotolken.
Vad är felet?
/Lars LantzSv: En DOS-fråga
Prova att öppna bat-filen med ett gammalt hederligt EDIT från en kommando-prompt och se om allt ser vettigt ut då.Sv: En DOS-fråga
det troliga är att du får lägga in en "cd\" före copy kommandot.
/Erik