Hej > <b>Kan man i windows 98 göra så det inte går att trycka på avbryt när man ska logga in utan att man MÅSTE ha användarnamn + lösenord?</b> Finns det nåt program för brandvägg i datorn utan att man behöver ha en router? Hur fungerar Poledit? > <b>Hur fungerar Poledit?</b> Rickard J skrev följande. Hur fungerar Poledit? Det finns annars ett bra program för detta.. hm.. Har testat lite med Poledit men det jag vill får jag inte att fungera. Om någon kan hjälpa mig med inställningarna? ^^ efterssom man ska markera trådar som lösta så kan jag säga att jag har löst detta, och _mycket_ annat genom att installera windows 2000 pro. =)Windows 98 - Inloggning
Kan man i windows 98 göra så det inte går att trycka på avbryt när man ska logga in utan att man MÅSTE ha användarnamn + lösenord?
Och kan man ha olika access för olika användare som att låsa konfugirationer / settings och sånt för en användare utan för ADMIN?
/RickardSv: Windows 98 - Inloggning
Det finns en del trix man kan ta till (via Regedit), men inget av dom är säkert. Så länge du kör Win98 så kan du inte få någon som helst säkerhet, vilket verkar vara vad du är ute efter.
Ledsen att säga det, men byt till WinNT4|2000|XP.Sv: Windows 98 - Inloggning
Sv: Windows 98 - Inloggning
Har tankat hem det men fattar inte så mycket, skulle vilja ha en admin användare (jag) som kan gära allt och en som jag kan låsa typ kontrollpanelen, nätverksinställningar grafik / ljud etc på. Hur gör man då?
Och att om man trycker på avbryt istället för att skriva in något så ska det också vara låst.Sv: Windows 98 - Inloggning
[..]
> <b>Och att om man trycker på avbryt istället för att skriva in något så ska det också vara låst.</b>
Har du provat att söka lite snabbt på MSKB, <URL:http://support.microsoft.com/> och Google Groups, <URL://http://groups.google.com/> och i hjälpen?
Nu var det massvis med år sedan jag satt vid Win98 (men min sambo fick hem en laptop med WinME, ve och fasa vilket skit. Nu får man viss förståelse över alla som klagar på Microsofts produkter igen), men det är inte speciellt svårt att hitta informationen om du söker lite på länkarna ovan! Poledit + registry är vad du behöver!Sv: Windows 98 - Inloggning
Har tankat hem det men fattar inte så mycket, skulle vilja ha en admin användare (jag) som kan gära allt och en som jag kan låsa typ kontrollpanelen, nätverksinställningar grafik / ljud etc på. Hur gör man då?
Och att om man trycker på avbryt istället för att skriva in något så ska det också vara låst.
Du har tur. Här kommer hjälp från en som använt detta på olika datorer.
Ang POLEDITså behöver man inte hämta hem det.
Programmet finns på på Win98-skivan.
Sökvägen på skivan är TOOLS\RESKIT´\NETADMIN\POLEDIT.
Bara att installera via kontrollpanelen LÄGG TILL TA BORT, Installationsprogram för Windows o.s.v.
Öppna sedan programmet genom STARTKNAPPEN, KÖR, skriv poledit o tryck OK.
Om man kommit så långt så välj ARKIV, ÖPPNA REGISTRET, Dubbelklicka sedan på lokal användare eller lokal dator, sedan finns en mängd inställningar och begränsningar man kan göra för klåfingriga personer. Går att dela ut skrivrättigheter eller läsrättigheter och mycket, mycket mer. Finns även mycket bra hjälpfunktion hur man använder det.
Programmet Poledit är ett utmärkt program, ganska okänt för även för många datorvana personer. Sv: Windows 98 - Inloggning
"Folder gard"
http://www.winability.com/folderguard/
Du måste tyvär registrera programet. Men det går att prova och jag tror detta är vad du sökerSv: Windows 98 - Inloggning
Jag vill alltså ha två (2) användare, en administratör (jag) med alla rättigheter, samt en (1) annan som inte kan komma in på kontrollpanelen etc. Min användare ska man behöva ett lösenord för att komma in p´å men den andra ska inte det behövas. Jag vill också att det INTE ska gå att trycka avbryt istället för OK när man ska logga ine elller alternativt att man då kommer in med den andra användaren.
EXTARFRÅGOR: (minst priortitet).
Att nätverksrutan för lösen till nätverket som kommer upp innan windows-inloggningen ska loggas in aoutomatiskt (jag har ju inget lösenord för den). Och om man kan få en lista med användare att välja mellan i windows-inloggningen.
/RickardSv: Windows 98 - Inloggning