Tjena Hej Hej Vilka mappar delas ut? Dels "shared documents" och dels en del mappar under IIS:En men det har jag fixat till nu efter att ha stängt av den rekomenderade fildelningen... (vilket påhitt)... Hej ok, får kolla på det då.XP - Problem med mappar och Nimda?
Har fått en bärbar med XP Professional och jag är just nu väldigt nära att kasta ut detta operativ genom fönstret. Har satt upp IIS (alla senaste patcharna) och där har jag mappat upp en virtuell katalog, problemet är bara det att nu får jag inte byta namn på katalogerna under denna... jag får ta bort dem men inte byta namn (logiskt va). Allting är markerat som "Read-only" men tar man bort det så sätts det tillbaka igen. Hur gör jag så att jag kan byta namn på mapparna?
XP verkar även dela ut en massa mappar på det lokala nätverket. Hur får jag bort detta? Man kan inte klicka i "Make private" eller vad det nu heter. På samma sätt delar den ute mapparna under IIS:en... t.ex. hela wwwroot.
Har haft påhälsning av Nimda när jag haft den uppkopplade hemma (ADSL) men jag fattar inte riktigt vad det kommer ifrån.. jag har ALLA de senaste patcharna (i alla fall vad jag har hittat på MS hemsidor) till IIS, MSDE och IE. När man läser på om Nimda så saknar jag alla de grejerna som nämns där som tyder på att man har virus plus att det är oftast bara dessa utdelade mappar som får påhälsning. Det verkar alltså som jag blir smittad utifrån. Hur det nu går till? Hur stänger jag mina mappars så mupp-XP inte delar ut dem?
Har börjat fundera på om XP står för X-tra Problem....Sv: XP - Problem med mappar och Nimda?
Ett av dom säkraste tecknen på att du har Nimda är att
du får ett Guest konto vid uppstart som du inte själv lagt dit.
Du tar bort kontot men vid nästa start så finns det där igen.
När du kör ADSL så ser du att modemet står och jobbar som en galning oavbrutit.
/SvenSv: XP - Problem med mappar och Nimda?
Ja så skall det vara.Dvs vid Nimda smitta har du fått ett extra Guest. (3 konto)
Är du säker på att du har blivit smittad av NIMDA? Hur vet du det?
/JohanSv: XP - Problem med mappar och Nimda?
När jag körde Trendmicros online virusscan så hittar den PE_Nimda.A och om man tar bort alla de filerna (nånting med eml i) så hittar den inget. Körde även lite verktyg från F-secure men grejen är den att det verkar som om datorn blir återsmittad hela tiden. Detta är andra gången jag städar nu. Jag har laddat ner alla patcharna (körde Windows update igår), laddat ner IIS:patchen från oktober och installerat. Nåja, får väl blåsa allt och installera om det. Det skummaste tycker jag är katalogen som man inte får byta namn på men ta bort...(just nu så gör jag en kopia på mappen som jag döper om, och tar bort den gamla... funkar bra men är ju lite långsamt)...Sv: XP - Problem med mappar och Nimda?
Hade samma problem för några dagar sedan .Det var Nimda.D
Jag fick bort skiten med Panda Antivirus.Finns som gratisprog på
senaste PC För Alla nr 2 Mars
F _secure klarar inte Nimda.D
Det du beskriver liknar Nimda.D kolla efter *.nws filer, kolla efter Riched20.dll
Readme.exe filer , sen det djävliga det gömmer sig i tex VB.exe mfl
Har försökt ta bort det igen och vi får se om jag får det igen... i så fall blir det väl blåsning--> ominstallation