Jag blir inte av med en mapp * Jag kan inte byta namn på mappen Det framgår inte vad för operativsystem du har Ja, jag har XP. ( "Jag har Win XP Home." står det sist i mitt första inlägg) Startdisketter finns att ladda ner på http://www.bootdisk.com/ Ska prova med bootdisketter. Andreas Hillkvist: i xp så ska du kunna starta datorn i felsökningsläge med ändast dos prompen... Det där med att skapa ett nyt konto, och sedan ta bort mappen från det kontot, har jag också funderat lite på, men vet inte om jag 'vågar'. Administratörslösenordet anger du vid installationen. Jag antar att du har provat med att lämna det tomt? Det är mycket viktigt att man kommer ihåg Administratörslösenordet. Eftersom det är det enda kontot man inte kan ta bort. Dessutom bör man ge det ett lösen ord. Ett tips kan vara att skriva upp det på en lapp och fästa det i datorn. Om man skulle glömma det. Har du provat SHIFT+DELETE? Det har fungerat för mig på några mappar som inte gick att ta bort med 'Ta bort' kommandot. Shift + Del funkade inte heller.Kan inte radera mapp
Jag laddade ner en zipfil till skrivbordet. Gjorde som brukligt; zippade upp den i en mapp på skrivbordet med samma namn som zipfilen (vilket ju är ett alternativ i zip-programmet). Men nu går det inte att ta bort mappen.
(Det är inte avi-filer i mappen, om någon vill gissa på det)
* Jag har startat om datorn (stängt av i 15 minuter)
* Jag har provat felsäkert läge
* Jag har provat att radera via kommandotolken
* Jag har provat scandisk
Vad kan jag prova mer?
Jag kan lägga in och ta bort filer i mappen. Windows fattar alltså att det är en mapp. Men om jag kollar Egenskaper så ser det väldigt skumt ut.
* Filtyp: [tomt]
* Öppnas med: [tomt]
* Storlek: 0 byte
* Storlek på disk: 0 byte
* Skapad: [tomt]
* Ändrad: [tomt]
* Använd: [tomt]
Trivia: Det sista tecknet i mappnamnet är ett mellanslag. Skumt.
Nån som kan hjälpa till med lite smarta tips?
Jag har Win XP Home.Sv: Kan inte radera mapp
* Jag KAN lägga in filer och ta bort filer i mappen
Jag börjar tro att det sista mellanslaget i mappnamnet är problemet. Filen hette troligtvis nåt i stil med "blabla .zip" och då packade zipprogrammet upp den till en mapp med namnet "blabla " (inkl. sista mellanslag). Och om jag försöker skapa en mapp med mellanslag som sista tecken, så tas det bort av windows.
Mitt zip-program: ZipGenious. (Inte så smart som det vill verka, kanske.)
EDIT: Här en bild på Egenskapsfönstret för den mappen:
http://m1.492.telia.com/~u49205978/skum_mapp.gifSv: Kan inte radera mapp
men det låter som xp eller 2k..
Bilden som du har är xp så jag förmodar att du har det...
Starta om datorn i felsökningsläge och välj dospromp och logga in som administratör..
radera mappen med del [mappnamn] enter..Sv: Kan inte radera mapp
Jag startar om i felsökningsläge, men jag kan inte välja "dospromt". Det finns bara Win XP att välja på.
Så tänkte jag att jag kunde starta med startdisketter, men jag hittar inte vart jag kan skapa några sådana, och det verkar inte helt lätt att göra dom själv.
Det jobbiga är att mappen ligger på skrivbordet och ser ful ut. Hmm... om den åtminstonde var undermapp i nån annan gammal mapp.Sv: Kan inte radera mapp
Annars kan man alltid göra som jag och köra med Xp och Linux (slackware) så är det bara ändra i det ena om det inte går i det andra.
I xp får jag ofta felmeddelande när jag ska flytta avi filer, xp påstår att filen redan används.
Kan hända att det blivit något tok och pga det så tror inte xp att mappen finns även fast den ligger på hd:n.
Testa med bootdisketten och att ändra från DOS så ska det säkert funka.
Igår kom glassbilen // R-musSv: Kan inte radera mapp
Off-topic:
Problemet med avi-filer går att lösa på följande vis:
1. Open up regedit
2. Goto HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler
3. Delete the "Default" value which should be "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"Sv: Kan inte radera mapp
Som punkt 3 i min lista med saker jag gjort, i mitt första inlägg: "Jag har provat att radera via kommandotolken".
Men tack i alla fall.Sv: Kan inte radera mapp
allternativt så kan du skapa ett nytt konto.. som administratör och försöka radera mappen från det kontot..
sen behöver du bara starta om och radera det tillfälliga kontot och anväda det gamla.. Förhoppningsvis utan mappSv: Kan inte radera mapp
Jag provade Recovery Console; http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;307654 och det verkar funkgera, ända tills det frågar efter administratörslösenordet. Vad är det? Jag menar, jag har bara ett konto på datorn, och jag är enda användaren. Jag har lösenord på mitt konto, så jag matade in det, men det var tydligen fel. Efter 3 försök så fick jag inte vara med mer, så den startade om.
Så jag loggade in normalt i Windows igen och tog bort mitt kontolösen, och provade igen, men Recovery Console frågar fortfarande efter Administratörslösenordet. Om jag inte skriver nånting, så är det fel.
Vad är adminiatratörslösenordet egentligen? (jag fick xp förinstallerat med datorn om det har någon betydelse)Sv: Kan inte radera mapp
Sv: Kan inte radera mapp
Sv: Kan inte radera mapp
MEN!
Jag fick bort mappen tillslut! Såhär:
Jag öppnade kommandotolken och körde dir i katalogen där mappen fanns, och kollade dess 8.3-namn. Så provade jag att radera med det namnet "rd 88888888.333", och det funkade!
Tack till alla som hjälpt till!
:)