Hej! > <b>Jag har endast en disk i datorn och på den ligger WinXP givetvis nu. Detta gör att man när man kör installationsprogrammet inte får ta bort partitionen och givetvis då heller inte formatera den.</b> Om du fortfarande kan starta XP så kan du > <b>Om du fortfarande kan starta XP så kan du Om vi börjar med F-disk. > <b>Du kan ta bort NTFS.partion med fdisk.</b> >Man kan inte ta bort den partitionen som man har starta sitt OS på. >> <b>Man kan inte ta bort den partitionen som man har starta sitt OS på.</b> Hej <b>enl min översättning partition = en av delarna i en uppdelad enhet.</b> > <b>enl min översättning partition = en av delarna i en uppdelad enhet.</b> :-) förstod att jag skulle få mothugg, jag köper detta men > <b>Engelskt uppslagsord</b> Det blev mycket snack om partitioner. När du installerar med cd är det bara att välja ren installation så får du möjlighet att ta bort partitionen, därefter får du formatera hd. Detta gäller xp pro iaf. Jag tolkar det som att winxp filerna ligger på hd:en och inte cdskiva och därför går det inte att formatera :) fast det e ju bara vad jag tror... Annars är ju partion magic ett rätt bra verktyg om man gillar grafiska verktyg, Annars som alla säger kan du köra med fdisk eller om jag inte minns fel trycka esc det första du gör i installationen för att börja på en ny installation På Microsofts sida kan man även ladda hem en fil som tillverkar 6 st bootdisketter om man inte kan boota från Cd, adressen är följande: Tack bosse.. Vad bra att det var vad du sökte. Jag lade det under tips och tricks också för det är inte många som verkar veta att den möjligheten finns. Håller med att det spårade ur lite men ! vidhåller att att >"a space divided by a partition wall". "Divided" betyder delad med i detta fall "wall". >> <b>Det där har jag aldrig hört talas om. Antingen får du förklara bättre, eller så får du lämna en trovärdig referens.</b> > <b>Tack bosse..</b> > <b>På Microsofts sida kan man även ladda hem en fil som tillverkar 6 st bootdisketter </b>Formatera WinXP
Sitter och vill installera om en dator med WinXP. Jag vill då formatera om hårddisken innan jag installerar om allt. Jag har endast en disk i datorn och på den ligger WinXP givetvis nu. Detta gör att man när man kör installationsprogrammet inte får ta bort partitionen och givetvis då heller inte formatera den.
Hur kommer man runt detta? Har försökt med diverse olika startdisketter för dosläge eller startdiskett för WinXP men jag kommer ingen vart. Blir tokig snart..
Tacksam för ett litet tips.
/Pedda-PSv: Formatera WinXP
Mycket skumt!
Man ska bara behöva boota på WinXP CD och välja att man vill göra en ny installation. DÅ ska det vara möjligt att formatera partitionen.Sv: Formatera WinXP
gå till kontrollpanelen och välja Administrationsverktyg
där letar du upp Datorhantering - Diskhantering och väljer ta bort Partion
alternativt ta bort Logisk Enhet.
Den vägen borde vara framkomlig. Sen finns det ju FDisk
om du har någon gammal Dos startdiskett.Sv: Formatera WinXP
gå till kontrollpanelen och välja Administrationsverktyg
där letar du upp Datorhantering - Diskhantering och väljer ta bort Partion
alternativt ta bort Logisk Enhet.´</b>
Nej.
Man kan inte ta bort den partitionen som man har starta sitt OS på. Det vore som att "såga av grenen man sitter på", vilket inte tillåts.
> <b>Sen finns det ju FDisk om du har någon gammal Dos startdiskett.</b>
FDISK kan vara ett sätt. Under förutsättning att man kör FAT16/32 eller NFTS som bara är en primär partition. FDISK känner inte igen utökade och logiska partitioner formaterade med NTFS.
Ytterligare ett sätt kan vara det utmärkta verktyget DELPART.EXE som kan laddas ner från många siter.Sv: Formatera WinXP
Du kan ta bort NTFS.partion med fdisk.
Det gör man med altenativen ta bort partion/ta bort icke FAT pation.
Till ditt problem.
Om du kan starta via CD (dvs att du i BIOS talar om att startup skall vara CD-enhet), så kan du tala om att du vill formatera (ta bort pationen)
Om inte detta skulle lyckas, gör en startdisket(dos-disket).
Starta om datorn med hjälp av startdisketen(så att du befinner dig i DOS-läge(commandoprompten)
Via F-Disk ta bort pationen (som jag beskrev ovan).
Lägg till en ny pation (fat 32)
Formatera.
Starta om datorn med hjälp av startdisketen
Instalera WinXP
Lycka tillSv: Formatera WinXP
Som jag skrev tidigare, man kan bara ta bort en NTFS primär partition med FDISK. Inte utökade eller logiska partitioner som är formaterade med NTFS!
> <b>Via F-Disk ta bort pationen (som jag beskrev ovan).</b>
> <b>Lägg till en ny pation (fat 32)</b>
> <b>Formatera.</b>
Varför ska man köra FAT32 när man har WinXP? Bättre att i detta steg nöja sig med att partitionen är borta, och sedan partitioner och formatera till NTFS under installationsfasen av WinXP.Sv: Formatera WinXP
Du menar antagligen C partion,men om han har D: E: osv
så kan han väl "killa" dessa.Kollade på min maskin ,alternativet är valbart.
Det bästa är att använda Partition Magic , har man väl skaffat det kan man inte vara utan.Sv: Formatera WinXP
> <b>Du menar antagligen C partion,</b>
Japp, jag menar C:, eftersom att frågan handlade om att installera om WinXP. Om det bara handlar om att ta bort någon annan partition så är naturligtvis ditt svar rätt.
> <b>Det bästa är att använda Partion Magic , har man väl skaffat det kan man inte vara utan. </b>
Instämmer i att Partition Magic är en suverän mjukvara. Men 500:- är mycket pengar (i just detta fallet) för något man löser genom att boota på WinXP CD.Sv: Formatera WinXP
Ok ordklyveri men om man bara har C: på sin disk så finns det ingen partition
enl min översättning partition = en av delarna i en uppdelad enhet.
Kan ha fel,men det är väldigt sällan :-).Sv: Formatera WinXP
Enligt de flesta andra så behöver du inte dela upp din disk i flera partitioner för att det ska kallas partition, disken kan alltså innehålla EN partion. Så det kanske är dax att du ändrar betydelse på "partition"? ;-)
/JohanSv: Formatera WinXP
Då får du nog ta och läsa på lite är jag rädd!
<URL:http://www.whatis.com/> är en väldigt trevlig site för dator-relaterad information. Söker man på "partition" så får man informationen: <URL:http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci212750,00.html>Sv: Formatera WinXP
anser nog att jag har en poäng i mitt resonemang.
Engelskt uppslagsord
partition
a space divided by a partition wall
Om man bara har en "Partition" så finns det ingen "wall" division med 0(noll)
Men skall man vara riktigt noga så finns det faktiskt alltid en
osynlig partition på alla diskar, den ligger oftast sist på disken ca 4mb stor.
Dvs du kan aldrig Formatera alla de MB /GB som anges på HD :n det blir
alltid några strö Mb kvar på slutet.Sv: Formatera WinXP
> <b>partition </b>
> <b>a space divided by a partition wall </b>
Som ett exempel så kan vi föreställa oss en hårddisk som en cirkel. Denna väljer vi att partitionera till två partitioner. Då kommer det att bli en "wall" mellan 180 och 181 graden i cirkeln och mellan 360 och 1 graden i cirkeln. Alltså, två partitioner = två "wall".
Om vi istället bara har en partition så kommer det att bli en "wall" mellan 360 och 1 graden på cirkeln! Alltså, en partition = "wall"!
> <b>division med 0(noll)</b>
Det är ett trevligt uttryck, men jag kan inte se vad det har i denna diskussionen att göra!?
> <b>Men skall man vara riktigt noga så finns det faktiskt alltid en
osynlig partition på alla diskar, den ligger oftast sist på disken ca 4mb stor.</b>
Det där har jag aldrig hört talas om. Antingen får du förklara bättre, eller så får du lämna en trovärdig referens.Sv: Formatera WinXP
Sv: Formatera WinXP
/jonberSv: Formatera WinXP
Sv: Formatera WinXP
Xp proffessional:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=55820edb-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f&DisplayLang=en
Xp home:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8&DisplayLang=en
Mvh
BosseSv: Formatera WinXP
Din lösning har jag provat och det gick kanon då.. Diskussionen ovan spårade ur lite på vägen tror jag..
/pedda-pSv: Formatera WinXP
BosseSv: Formatera WinXP
datavärlden har en djä... förmåga att översätta ord så att dom
blir förvrängda."Partiton" betyder en del av(minst två), avskiljda av en vägg.
>Det där har jag aldrig hört talas om. Antingen får du förklara bättre, eller så får du lämna en trovärdig referens.
Det mest trovärdiga är att du kollar en HD med tex Partition Magic.
Ettiketten på HD:n stämmer inte med det du läser som användbar space.
"a space divided by a partition wall". "Divided" betyder delad med i detta fall "wall".
Om det då inte finns någon "wall" så håller min aforism "division med 0(noll)"
Ber om ursäkt om du inte hänger med mitt intellektuella ordval.
Som vanligt en kapacitetsfråga.
DIXI :-)Sv: Formatera WinXP
>Om det då inte finns någon "wall" så håller min aforism "division med 0(noll)"
>Ber om ursäkt om du inte hänger med mitt intellektuella ordval.
>Som vanligt en kapacitetsfråga.
Det där stämmer inte RickardD har rätt.
Ingen vägg betyder oändligt utrymme vilket din hårddisk garanterat inte har.Sv: Formatera WinXP
> <b>Det mest trovärdiga är att du kollar en HD med tex Partition Magic.
Ettiketten på HD:n stämmer inte med det du läser som användbar space.</b>
Jag tror dig inte, men jag har inte Partition Magic installerat så jag har inte möjlighet att verifiera. En Print Screen från din sidan kanske kan vara till hjälp, annars låter jag frågan hänga obesvarad i luften!
> <b>"a space divided by a partition wall". "Divided" betyder delad med i detta fall "wall".</b>
Ja, den biten är vi helt överensom! Vilket jag också bevisade i mitt exempel!
> <b>Om det då inte finns någon "wall" så håller min aforism "division med 0(noll)"</b>
Men eftersom att det finns en wall, även vid enbart en partition så håller alltså inte ditt exempel!
> <b>Ber om ursäkt om du inte hänger med mitt intellektuella ordval.</b>
Det där vet jag faktist inte om jag ska skratta eller gråta åt!Sv: Formatera WinXP
> <b>Din lösning har jag provat och det gick kanon då..</b>
Nice att det löste sig. Det är ju trots allt det forumet går ut på! :-)
> <b>Diskussionen ovan spårade ur lite på vägen tror jag..</b>
Visst gjorde den det! Men det är skönt att diskussioner ibland har rätt att göra det!
Men, som du ser av din första fråga så har den tolkats lite olika! Därför är det viktigt att vara så klar som möjligt när man ställer sin fråga för att få ett så korrekt och snabbt svar som möjligt.Sv: Formatera WinXP
Det har kommit uppdaterade bootdiskar:
Windows XP Professional with Service Pack 1a Utility: Setup Disks for Floppy Boot Install
<URL:http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=bbe82a74-76af-4c21-b853-d9f07cbfa559&DisplayLang=en>
Windows XP Home Edition with Service Pack 1a Utility: Setup Disks for Floppy Boot Install
<URL:http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=33a21833-7773-4f59-bd90-63cacb89ac4e&DisplayLang=en>